زورق: محله‌های سنگاپور

سنگاپور شهری نسبتا کوچک و پرجمعیت است؛ حدود ۶ میلیون نفر در ۷۰۰ کیلومتر مربع محدوده شهری زندگی می‌کنند. تقسیم‌بندی شهری مشخص و ماهیت چندفرهنگی ، شناخت محله‌های سنگاپور را ساده و جذاب کرده. هر کدام از محله‌های این باغ‌شهر فوق‌مدرن رنگ و بو و حال و هوای خاصی دارند. آشنایی با محله‌های سنگاپور کمک می‌کند هم در مورد انتخاب هتل راحت‌تر تصمیم بگیرید و هم از جذابیت‌های شهر بیشتر لذت ببرید.

معروف‌ترین محله‌های سنگاپور

مارینا بی جذاب‌ترین و معروف‌ترین محله سنگاپور در مرکز شهر است؛ مرکز تفریحات رنگارنگ، خرید و ویترین درخشان معماری مدرن. مارینا بی همان تصویری است که توی ژورنال‌ها، کارت پستال‌ها و بروشورهای سنگاپور می‌بینیم. محله‌ای که پرشورترین دیدنی‌های سنگاپور را در خودش جا داده: خلیج زیبای مارینا با آب‌های شفافش، لوکس‌ترین هتل سنگاپور یعنی مارینا بی سندز، اسکای‌پارک با چشم‌انداز نفسگیرش و البته باغ‌های شگفت‌انگیز کنار خلیج که آوازه جهانی دارند. مشهورترین و لوکس‌ترین هتل‌های سنگاپور توی همین محله مارینا بی قرار دارند که سمبل زندگی لوکس و مدرن است.
چسبیده به ضلع غربی مارینا بی، محله زیبای کوئی یا اسکله قرار گرفته. یکی از آرام‌ترین محله‌های سنگاپور کنار آب که سه اسکله معروف دارد. اسکله قایق با کافه‌‌های شاد کنار رودخانه و چند جای تاریخی؛ اسکله کلارک با شب‌های زنده و پرشور و اسکله رابرتسون که جان می‌دهد برای گشت و گذارهای هیجان‌انگیز. آخر هفته‌ها اینجا پر از کافه‌نشین‌ها، برگردوست‌ها و دونده‌های سرحال با سگ‌هایشان می‌شود. محله کوئی هم هتل‌های لوکس دارد و هم هتل‌های متوسط.
خیابان اورچِرد، این بلوار ۲ کیلومتری هیجان‌انگیز، مشهورترین و زیباترین خیابان سنگاپور است که به تنهایی یک محله محسوب می‌شود. اورچِرد را فقط یک کلمه تعریف می‌کند: خرید، خرید و خرید. بزرگترین و بهترین مرکزخریدهای سنگاپور را اینجا پیدا می‌کنید. قدم به قدمتان پر از فروشگاه و مال‌های غول‌آسا است که معماری‌شان بیرون‌شان و برندهای تمام‌نشدنی داخل‌شان، سرگیجه لذت‌بخشی به آدم می‌دهند. کفش‌های راحت بپوشید و جیب‌های پر پول و ساک‌های خالی را آماده کنید. البته این بهشت خرید تا دلتان بخواهد هم رستوران و کافه دارد.

محله‌های قومی فرهنگی سنگاپور

درست چسبیده به مارینا بی و در غرب آن، چاینا تاون یا محله چینی‌ها قرار گرفته. اینجا همانطور که اسمش نشان می‌دهد میراث تاریخی فرهنگی مهاجران چینی و یکی از دیدنی‌ترین محله‌های سنگاپور است. چاینا تاون ترکیب کلاسیکی از بناهای رنگارنگ، عطر و بوهای سنتی چین و گاهی آواهای چین باستان است. همنشینی معبد هندو، زیارتگاه بودا و مسجد در کنار کافه‌ها و رستوران‌های جور واجور و بازارهای محلی شلوغ حال و هوای دلچسبی به این محله داده. از محله چینی‌ها با تجربه‌های فرهنگی، شکم سیر از غذاهای خوشمزه و کلی سوغاتی برمی‌گردید. این محله پر از رستوران‌عای متنوع محلی و اغذیه‌فروشی است و هتل‌های متوسط خوبی زیادی هم دارد.
شمال محله چینی‌ها اما همچنان نزدیک به مرکز شهر، محله کامپونگ گِلَم قرار دارد که حال و هوای مالایی دارد. اگر از تجربه‌های قومی، تاریخی و فرهنگی لذت می‌برید سری هم به اینجا بزنید. در حاجی لِین چند تکه چیز سنتی بخرید و در خیابان عرب از رنگ‌های شاد پارچه‌های عربی و قالی‌های ترکی لذت ببرید. مرکز میراث مالایی و مسجد تماشایی سلطان، جاذبه‌های تاریخی این محله سنگاپور هستند.
بعد از چینی‌ها، مالایی‌ها و عرب‌ها نوبت هندی‌ها می‌رسد. محله هندی‌ها که به لیتل ایندیا یا هند کوچک معروف است، درست در غرب کمپونگ گلم و با فاصله‌ای کم قرار گرفته. اینجا یکی دیگر از دیدنی‌ترین محله‌های سنگاپور و سفری به دهلی است. آرایشگاه‌های مردانه سنتی، زنان ساری‌پوش رنگارنگ، عطر کاری و گراماسالا و موزیک‌های بالیوودی که از مغازه‌ها پخش می‌شود، آدم را به زمان و مکان دیگری پرتاب می‌کنند. در مرکز خرید ۲۴ ساعته مصطفی می‌توانید همه چیز از دارو و خواربار تا دی‌وی‌دی و گردنبند و ادویه بخرید. در قلب سنگاپور، شبه قاره هند را تجربه می‌کنید.

محله‌های دیگر سنگاپور

اگر هوس چیزی متفاوت از آسمان‌خراش‌های حیرت‌انگیز و مرکزخریدهای فوق مدرن در محله‌های سنگاپور کردید، یک یعداز ظهر سری به محله کوچک و سنتی تیونگ بارو در غرب چاینا تاون بزنید. کمی دورتر از محله‌های مرکزی شهر قرار گرفته و هتل‌های زیادی هم ندارد، اما حسابی ارزش دیدن دارد. معماری آرت دکوی دهه ۱۹۳۰ حال و هوای تاریخی دلنشینی به تیونگ بارو داده که یک بازار محلی پرجنب و جوش تکمیلش می‌کند. میوه‌های استوایی تازه، کتاب‌های رنگی بچگانه، خرده‌ریزهای کادویی و البته دکه‌های غذای خیابانی وسوسه‌انگیز که عطر نودل‌ سرخ‌شده و قهوه‌ تازه آسیاب‌شده‌شان سرمست می‌کند.