زورق: غذاهای سنگاپور

اگر عاشق غذا هستید، غیرممکن است عاشق سنگاپور نشوید. غذا در سنگاپور چند ملیتی است: ترکیب خوشمزه‌ای از آشپزی چینی و تایلندی و مالایی با ردپای غذاهای هندی و عربی و البته آشپزی مدرن سنگاپوری که ذائقه‌های غربی و اروپایی را هم راضی می‌کند. چشیدن غذاهای سنگاپور یکی از خوشی‌های فراموش‌نشدنی سفر به این شهر دوست‌داشتنی است. منوی رنگارنگ سنگاپور همه را برای سفارش دادن هیجان‌زده می‌کند. البته فراموش نکنید برای خوردن غذا در سنگاپور حتما نباید به رستوران بروید. باغ‌ شهر آسیا یکی از معروف‌ترین و متنوع‌ترین غذاهای خیابانی دنیا را دارد که در فرهنگ شرق آسیا به آن هاوکر می‌گویند.
  • طعم‌های چینی و مالایی به روشی هنرمندانه با هم ترکیب می‌شوند تا یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنگاپور را بسازند؛ لاکسا که با نودل برنج همراه کاری، تکه‌های گوشت یا مرغ یا ماهی و البته سبزیجات فصل و گیاهان معطر درست می‌شود. به نظر ساده می‌رسد اما با چشیدنش حتما به ظرافت کار آشپز اعتراف می‌کنید.
  • نودل سرخ شده، هوکین می، بشقاب وسوسه‌انگیزی از استان فوجیان چین است که راهش را به غذاهای سنگاپور باز کرده. معجون لطیفی از نودل برنج، تخم مرغ، تکه‌های میگو و ساقه‌های لوبیا که در آن تابه‌های محشر چینی یعنی وُک تفت داده می‌شود. هوکین می یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای خیابانی سنگاپور است.
  • خوراک برنج و جوجه تایلندی هم از آن غذاهای سنگاپوری است که اصالتا ً از تایلند آمده و با طبع ایرانی هم سازگار است. این غذا ساده است اما تقریبا هرکسی در سنگاپور ورژن مخصوص و رستوران محبوب خودش را برای خوردن آن دارد. می‌توانید با سس‌ها و چاشنی‌های مختلف امتحانش کنید: کاری، انواع فلفل، سویا سس، زنجبیل و لیموی تازه.
  • اگر به سبک آشپزی با تابه‌های بزرگ چینی (وُک) و نودل‌های سرخ‌شده با مخلفات علاقه دارید، چار کوآی تو را امتحان کنید. تکه‌های پهن و صاف نودل برنج با تخم مرغ، سس سویا، پوره میگو، سوسیس چینی و کمی چیلی یکی دو دقیقه با حرارت زیاد تفت داده می‌شود و هوش از سر آدم می‌برد. برای خیلی‌ها این گل سرسبد غذاهای سنگاپور است.

رستوران‌های سنگاپور

در سنگاپور تا دلتان بخواهد گزینه دارید برای یک شام یا ناهار حسابی. رستوران‌های اروپایی، آمریکایی و بین‌المللی در کنار رستوران‌های چینی و ژاپنی و هندی و البته دکه‌ها و بازارهای غذای خیابانی (هاوکر) که خودشان جزء دیدنی‌های سنگاپور هستند.
  • کاری کالچر یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های سنگاپور با قیمت مناسب است که غذاهای هندی، آسیایی و گیاهی سرو می‌کند و جو دوستانه و سرویس خوبی دارد. این رستوران در خیابان اورچِرد قرار دارد و فضایش دلباز و آرام است. پیشنهاد می‌کنیم چیکن تیکا و برنج زعفرانی را امتحان کنید.
  • اگر هوس یک شام مفصل و به یادماندنی کردید، سراغ رستوران هالیا در هتل رافلز بروید. سبک آشپزی هالیا اروپایی، غذاهای سنگاپوری و تلفیقی است و محیط دنج و جالبی دارد. منو هم متنوع است و حتما چیزی باب طبع‌تان در آن پیدا می‌کنید. پیش‌خدمت‌های مودب و حرفه‌ای اسپاگتی با خرچنگ و چیلی، پاستای میگو، ماهی سالمون و سالادهای هیجان‌انگیز را برایتان سرو می‌کنند.
  • بهترین لاکسای سنگاپور را باید در اغذیه‌فروشی قدیمی سونگی رود لاکسا بخورید که پاتوق محلی‌ها است و خیلی‌ها روی غذاهایش قسم می‌خورند. با قیمت عالی، حدود ۳-۴ دلار، می‌توانید یک کاسه لاکسای حسابی بخورید. سونگی در جالان برش قرار گرفته و از بوگیس یا ایستگاه ام آر تی لَوِندر فقط چند دقیقه پیاده راه است. اینجا فقط تا ۵ عصر باز است.
در خیابان اولد ایرپورت یکی از مراکز غذای سنگاپور ( فود سنتر) قرار گرفته که یکی از غرفه‌هایش به اسم نام سینگ ارزش امتحان کردن دارد. بهترین نودل سرخ‌شده چینی را اینجا خواهید خورد. می‌توانید آشپزها را موقع سرخ کردن نودل‌ها و مخلفات توی تابه‌های بزرگ وُک ببینید و آب افتادن دهانتان را حس کنید. کلی هم سس و چاشنی متنوع دارند که هر کدام را بخواهید روی بشقاب بزرگتان می‌ریزند.