زورق: غذاهای هانوفر

در هانوفر اصلا لازم نیست نگران غذا و خورد و خوراک باشید. غذاهای آلمانی و خوراک‌های مخصوص ایالت ساکسونی پایین‌دست خوشمزه‌اند و ضمناً تا دلتان بخواهد رستوران ایتالیایی، فرانسوی، آسیایی، مدیترانه‌ای و فست‌فود‌های زنجیره‌ای در هانوفر پیدا می‌شود. تنوع طبیعی و جغرافیایی و رونق کشاورزی و دامداری باعث شده آشپزی هانوفر هم دلچسب و صمیمی و هم خوشمزه و تر و تازه باشد.
بعضی از محبوب‌ترین خوراک‌های هانوفر که پیشنهاد می‌کنیم بچشید:
  • ماهی یکی از محبوب‌ترین غذاها در همه‌ی شهرهای آلمان است. البته نوعش بر اساس اینکه آن شهر نزدیک به کدام دریا یا رودخانه باشد، فرق می‌کند. قزل‌آلا و مارماهی را در تمام سال از رودخانه‌ی لاینه‌ی هانوفر صید کرده و به روش‌های مختلف در رستوران‌ها سرو می‌کنند. البته ماهی دودی محبوب‌ترین و سنتی‌ترین نوع است.
  • سوسیس‌های معروف آلمانی را همه می‌شناسند و خوردنشان از بایدهای سفر به هانوفر است. هانوفری‌ها مثل بقیه‌ی آلمانی‌ها عاشق سوسیس‌اند و البته با وجود تنوع و طعم لذیذ سوسیس‌هایشان، این علاقه اصلاً عجیب نیست. درست کردن و عمل آوردن این سوسیس‌ها به شکل اصیلشان کار سختی است و مهارت زیادی لازم دارد. یکی از سوسیس‌های خوشمزه و پرادویه‌ی‌ هانوفر برگن ووُرست (Bregenwurst) است که همراه کلم‌پیچ به صورت خام، پخته یا سرخ‌شده سرو می‌شود. اشلاخته پلاته هم غذای هانوفری محبوبی است با چند نوع گوشت به علاوه‌ی بلوت وُورست و لِبر ووُرست که دو نوع سوسیس‌ آلمانی دودی هستند. این سوسیس‌ها بعد از سرخ‌ شدن یا پختن آب خوشمزه‌ای پس می‌دهند که همراه با نان، سیب‌زمینی یا کلم ترش خورده می‌شود. این غذا را بیشتر در جشن‌ها و مناسبت‌های مهم می‌پزند.
  • برای دسر وِلفِن پودینگ را امتحان کنید. این دسر خوش‌طعم بافت لطیفی دارد و از دو لایه درست شده. لایه‌ی سفید زیری از سفیده‌ی تخم مرغ، شیر و وانیل درست شده که بعد از سرد شدن با لایه‌ی زردرنگی از آب لیموی تازه و زرده‌ تخم مرغ پوشانده می‌شود.
برای غذا خوردن در هانوفر گزینه‌های زیادی دارید. معروف‌ترین رستوران‌های هانوفر را بیشتر در مرکز شهر پیدا می‌کنید. رستوران بلاک هاوس در کروپکه غذاهای آلمانی، اروپایی و بین‌المللی سرو می‌کند و بین محلی‌ها خیلی طرفدار دارد. قیمت‌هایش هم مناسب‌اند. باواریوم کافه رستوران دنج با دکور چوبی در محله‌ی میته است که شنیتسل‌های عالی و خوراک گوشت و سوسیس با کلم‌ و سیب‌زمینی دارد. بار و رستوران براهاوس ارنست آگوست هم فضایی کاملاً آلمانی و موزیک زنده دارد و تجربه‌ی متفاوتی از غذا و نوشیدنی در آن خواهید داشت. بازارهای محلی هانوفر به خصوص مارکت‌هاله هم پر از غرفه‌های اغذیه‌فروشی هستند و تنوع و کیفیت خیلی خوبی هم دارند. برای خوردن سوسیس‌های هانوفری به جز رستوران‌ها می‌توانید سراغ اغذیه‌فروشی‌های کوچک محلی و دکه‌های سیار هم بروید. سوسیس‌های داغ و وسوسه‌انگیز همراه سس و سیب‌زمینی سرخ کرده یا به قول آلمانی‌ها، پومِس فریتِس فروخته می‌شوند و لذت خوردنشان در خیابان تا مدت‌ها یادتان می‌ماند.