زورق: بازارهای سنتی هانوفر

در هانوفر به جز مرکزخریدهای مدرن، بوتیک‌های مد و برندهای معروف، بازارهای سنتی‌ زیادی پیدا می‌کنید که قدم زدن در آن‌ها هم فال است و هم تماشا؛ هم می‌خرید و می‌خورید و می‌گردید و هم با زندگی و فرهنگ مردم محلی آشنا می‌شوید. مثل این است که یک یا چند روز را مثل یک هانوفری زندگی کنید.
اولین بازار محلی که باید سر بزنید، مارکت هاله در قلب هانوفر است؛ یک بازار مواد غذایی سرپوشیده که در آن میان آن همه میوه، سبزیجات، نان، کیک، پاستا، پنیر و کلی خوراکی تر و تازه و رنگارنگ دیگر گم می‌شوید. مارکت هاله برای خوردن ناهار هم گزینه‌ی خیلی خوبی است. ظهر که می‌شود، دکه‌های اغذیه‌فروشی بازار اسنک‌ها و غذاهای جورواجور ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی و ... می‌فروشند. خیلی از هانوفری‌ها برای خوردن غذای سبک یا نوشیدن قهوه و گپ زدن به اینجا می‌آیند. این بازار هر روز باز است، اما هانوفر بازارهای هفتگی هم کم ندارد. کلاگِس مارکت یکی از قدیمی‌ترین بازارهای خیابانی هانوفر است که شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها از ۸ صبح تا ۱ بعدازظهر برپا می‌شود و میوه، سیزیجات، گوشت، ماهی و چیزهای دیگر می‌فروشد. قدمت کلاگِس مارکت به سال ۱۸۸۲ برمی‌گردد و حسابی هم بزرگ است؛ حدود ۵۰ غرفه در فضایی به مساحت ۳۰۰۰ مترمربع پخش شده‌اند.

بازار دیگری که شنبه‌ها برپا می‌شود و دیدنش از بایدهای سفر به هانوفر است، بازار خیابانی شهر قدیم یا آلت اشتات فلو مارکت است که به آن بازار خیابانی لاینه هم می‌گویند. کافی است سری به اینجا بزنید تا قبل از خرید یا حتی تماشای غرفه‌ها و بساط‌ها مبهوت منظره‌ی زیبای رودخانه‌ی لاینه شوید. این بازار مخصوص آنتیک‌ و عتیقه‌جات است؛ شنبه‌ها از حدود ۷ صبح کلکسیونرها، علاقه‌مندان به چیزهای دست دوم و عاشقان اشیاء قدیمی به ساحل رود لاینه و حوالی مجسمه‌های دی ناناس سرازیر می‌شوند تا از میان آن همه کار هنری، خرده‌ریزهای تزئینی، آنتیک‌های جور وا جور، لباس‌ها و کفش‌های وینتیج، کتاب و مجله، ساعت‌ها و زیورآلات عتیقه و اثاث دست دوم، گنجینه‌های موردعلاقه‌شان را کشف کنند و به خانه ببرند. جالب است بدانید که فروش کالاهای نو و محصولات تولید انبوه در فلو مارکت ممنوع است. لوازم الکترونیک هم فقط در صورتی اجازه‌ی فروش دارند که تاریخ تولیدشان قبل از سال ۱۹۷۵ باشد! این بازار یک آنتیک‌فروشی تمام عیار و بهشت عتیقه‌جات است. اطرافش هم پر از رستوران و کافه‌ی دنج و خوش‌منظره است، طوری که می‌توانید یک صبح تا عصر کامل را اینجا بگذرانید. قرارگرفتن بازار کنار رودخانه‌ی لاینه و نزدیکی‌اش به شهر قدیم و دیدنی‌های هانوفر، باعث شده یکی از پاتوق‌های محبوب توریست‌ها شود. تابستان‌ها از ۷:۳۰ صبح تا ۴:۳۰ عصر و زمستان‌ها از ۹ صبح تا ۳ بعدازظهر بازار برپا می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم یادگاری یا سوغاتی‌های هانوفر را از همین بازار تهیه کنید.