زورق: غذاهای شانگهای

غذاهای شانگهای، مانند مردم و فرهنگ آن، تلفیقی هستند از غذاهای اطراف منطقه‌ جیانگ‌نان، با تاثیرپذیری از فرهنگ غذایی چین و البته جاهای دیگر. برای همین، خیلی از غذاها در شانگهای، شیرین و چرب سرو می‌شوند. کلمه‌ شانگهای به معنای بالاتر از دریاست، اما با توجه به موقعیت شهر در دهانه‌ بزرگترین رودخانه‌ی چین، اولویت‌ غذایی برای بومیان، بیشتر ماهی‌های آب شیرین است. خوراک دریایی هم محبوبیت زیادی دارد و ماهی و صدف را معمولا به شکل آب‌پز و با شعله ملایم، بخارپز، یا سرخ‌شده سرو می‌کنند.

حواستان باشد برای غذاهای دریایی سرخ‌شده، از ظرف‌های یک‌بار مصرف استفاده نشود، چون داغیِ غذا در ترکیب با مواد مضر موجود در این ظرف‌ها، ترکیب مسموم‌کننده‌ای را تولید می‌کنند. کلا هم بهتر است در سفر به چین، ظروف یک‌بار مصرف را کمتر استفاده کنیم، به‌ویژه برای غذا.

در شانگهای وقتی صحبت از گوشت می‌شود، منظورشان معمولا گوشت خوک است و چون منوها بیشتر به زبان چینی‌اند، خیلی باید دقت کنید و قبل از سفارش غذا، منظور خودتان را به پیشخدمت برسانید و بپرسید که غذای شما چه گوشتی دارد. دانستن چند تا از این رسم‌الخط‌های چینی که به غذایی خاص، یا شیوه‌ی پختن‌شان اشاره دارند، می‌تواند کمک خوبی باشد:
گوشت گاو牛، گوشت خوک 猪، مرغ 鸡، ماهی鱼، تفت داده‌شده 炒، سرخ‌شده 炸، پخت ملایم 烧، پخته یا بریان‌ 烤، سوپ 汤، برنج 饭، رشته‌ی چینی 面.

جوجه‌های هورمونی راه خود را به چین و غذاهای شانگهای هم باز کرده‌اند، اما بعضی چیزها هنوز شرقی باقی‌ مانده‌اند، مانند شیوه‌ی طبخ و آماده‌سازی (خواباندن در آب نمک، آب‌پزکردن یا طبخ با سس در اجاق). این توجه به نگه داشتن عطر و طعم غذا یک بخش ضروری از پخت‌وپز شرقی و چینی است. شانگهای در قلب منطقه‌ای از چین قرار دارد که تولید و مصرف سویا بسیار زیاد است.

توفو هم نوعی کشک لوبیاست که از شیر سویا به دست می‌آید و بخش بزرگی از آشپزی چینی است و کالری کم و پروتئین، آهن و کلسیم فراوان دارد. در شانگهای انواع توفو در دسترس است؛ پوسته‌ی توفو که طعم شیرینی دارد، توفوی سخت، توفوی نرم، شیرینی توفو، توفوی خشک، توفوی روغنی و هر نوع دیگری که فکرش را کنید. اما اگر گیاه‌خوار هستید، خوب است بدانید که توفو جایگزینی برای گوشت نیست، بلکه معمولا برای همراهی با گوشت خورده می‌شود. ولی همیشه انواع سبزیجات خام و پخته، کوفته و سوپ‌های گیاهی، برنج سفید پخته یا سرخ‌شده و نودل و رشته‌ی چینی را در غذاهای شانگهای پیدا می‌کنید.

خوراک اردک گیاهی، مرغ گیاهی و غاز گیاهی نیز وجود دارند، که البته هیچ‌کدامشان طعم این پرنده‌ها را ندارند و فراورده‌هایی هستند برای کسانی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند گوشت بخورند اما هوس گوشت کرده‌اند.

در خوردنی‌های شانگهای انواع نان و شیرینی هم می‌بینید. یکی از این پنکیک‌های محبوبشان، چونگ‌یو بینگ است که با تره‌فرنگی یا پیازچه درست می‌شود. کیک کنجدی و پودینگ‌های جورواجورشان هم خوشمزه‌اند. متخصص‌های تغذیه چینی، به غذا خیلی اهمیت می‌دهند، پس بهتر است تابستان‌ها در خیابان غذاهای دریایی و گوشت نخورید و در رستوران‌ها هم حواستان باشد که غذایتان را همان وقتی که سفارش می‌دهید بپزند.