زورق: محله‌های مونترال

مونترال، شهر بزرگ و رنگارنگی است که هر محله‌اش رنگ و بو و حال و هوای خودش را دارد. محله‌های شلوغ پلوغ و پر جنب و جوش مرکز شهر مناسب عاشقان خرید و رستوران‌گردها و کافه‌بازهای حرفه‌ای است. محله‌های تاریخی، برای لذت بردن از آثار معماری، قدم زدن روی سنگفرش‌های قدیمی و تماشای کلیساها و ساختمان‌های قدیمی خوب است. محله‌های کوچک و دنجی هم هستند که پاتوق محلی‌ها محسوب می‌شوند و جان می‌دهند برای پرسه‌های بی‌هدف و گشت و گذارهای آرامش‌بخش.
در مرکز شهر مونترال با لوکس‌ترین هتل‌های زنجیره‌ای، موزه‌های مهم، دفاتر مرکزی شرکت‌ها، ایستگاه‌های اصلی حمل و نقل شهری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواجهید. موزه‌ی هنرهای زیبای مونترال و دانشگاه مک‌گیل در همین محل هستند. خیابان‌های مهم این محله خیابان مک‌گیل، بلوار سن‌لارن، خیابان شربروک و خیابان خارق‌العاده‌ی سن‌کاترین هستند که این آخری بهشت خرید شهر است. خیابان شیک و پیکی که دو طرفش مراکز خرید مدرن و بوتیک‌های ریز و درشت صف کشیده‌اند؛ جایی برای خریدن و خوردن تا آخرین نفس. خیابان کرزنت (Crescent) هم جای فوق‌العاده‌ای برای تجربه‌ی نایت لایف مونترال است. شمال خیابان پر از بوتیک‌های لوکس با معماری سنگی ویکتوریایی و جنوبش پر از رستوران و بار و کلاب در همه‌ی سبک‌ها و قیمت‌ها است. اگر هوا خوب باشد، کافه‌های پیاده‌رو و تراس‌های رستوران‌ها پر از قهوه‌خورها و رستوران‌بازهای جوان می‌شود.

اگر حال و هوای شهرهایی مثل وین و پاریس را دوست دارید، جایش محله‌ی بندر قدیم (Old Port) است. محله‌ای تاریخی کنار رود سن لوران و به قدمت قرن هفدهم که خیابان‌های سنگ‌فرش شده و مغازه‌های یادگاری فروشی و گالری‌های هنری دارد. تابستان‌ها، مونترالی‌ها اطراف کاخ ژاک کارتیه در تراس‌های باریک کافه‌ها جا خوش می‌کنند، نوازندگان خیابانی می‌نوازند و توریست‌ها به همه جا سرک می‌کشند. موزه‌ی تاریخ و باستان‌شناسی مونترال، یعنی موزه‌ی پونته کالیه در همین محله قرار گرفته. این محله بخشی از میراث معماری مونترال است و خیلی از ساختمان‌های تاریخی مرمت‌شده‌اش به هتل، گالری، کافه، رستوران یا بوتیک تبدیل شده‌اند. پیاده‌روی در اسکله، لم دادن در ساحل شنی رودخانه و دوچرخه‌سواری و اسکیت کنار آب، مهمترین تفریحات این محله است. خیابان‌های نتردام، سن‌ژاک و سن‌پاول و همینطور کلیسای نتردام در محله‌ی بندر قدیم قرار دارند. اینجا پر از هتل‌های تاریخی کوچک است که در آن‌ها اقامت آرام‌ تری نسبت به مرکز شهر خواهید داشت. لبه‌های غربی مرکز شهر، حوالی خیابان کرزنت و دانشگاه کُنکوردیا، می‌شود هتل‌های متوسط و اقامتگاه‌های ارزان‌تر پیدا کرد.

محله‌ی پلاتو (Plateau) قلب تپنده‌ی خوشگذران‌ها و خوش‌پوش‌های فرانسوی‌زبان و جایی است که پاتوق محلی‌ها برای خرید، غذا خوردن و تفریح است. این محله از جنوب به خیابان شربروک می‌رسد و اتمسفر دلچسب فرانسوی دارد. خیابان اصلی این محله سن دنیس است که برای بخش فرانسوی‌زبان مونترال، درست مثل بلوار سن ژرمن است برای پاریس. اینجا نه موزه و گالری مهمی هست و نه بنای تاریخی مشهوری. اینجا باید مثل محلی‌ها رفتار کنید: در یکی از کافه‌های کنار خیابان بنشینید و از قهوه‌های محشر، هوای عالی و روح پاریس در آمریکای شمالی لذت ببرید. حیف است که در پلاتو باشید و خودتان را در طعم بهشتی غذاهای مونترال غرق نکنید. این محل پر از رستوران‌ها و کافه‌های کوچکی است که پوتین (سیب‌زمینی سرخ‌شده با عصاره‌ی گوشت و پنیر چدار) سرو می‌کنند. معروفترینشان هم رستوران لاباکینز است که سی نوع پوتین دارد. در غرب پلاتو، محله‌ی لاتین کوارتر (Latin Quarter) قرار گرفته که کوچک است و به خاطر بوتیک‌های طراحان مد محلی و رستوران‌های شیک و کلاسیکش معروف است. در بخش‌هایی از پلاتو، به خصوص نزدیک به حاشیه‌ی شرقی مرکز شهر و میدان سن‌لوییس، می‌شود هتل‌های متوسط و باکیفیتی برای اقامت پیدا کرد.