زورق: رفت و آمد در استانبول

توصیه‌های رفت‌وآمد در استانبول

در استانبول بهترین راه رفت و آمد، پای پیاده است، یک جوری که قدم به قدم شهر را ببینید و به خاطر بسپارید.
برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در استانبول به ژتون احتیاج دارید. این ژتون‌ها سه لیر قیمت دارند و در باجه‌های بلیت‌فروشی ایستگاه‌های اتوبوس، تراموا و مترو می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. هر بار که وارد ایستگاهی می‌شوید باید یکی از این ژتون‌ها را خرج کنید. بهتر است برای صرفه‌جویی در هزینه از آکبیل استفاده کنید؛ کارت الکترونیک کوچکی که در تمام وسایل نقلیه‌ عمومی قابل‌استفاده است و می‌توانید به مقدار دلخواه شارژش کنید. آکبیل هم ارزان‌تر از ژتون است و هم برای چند نفر هم‌زمان قابل‌استفاده‌ است.

تراموا در استانبول

اتوبوس‌ها بیشتر در بخش آسیایی شهر استفاده می‌شوند و در محله‌های توریستی و پر‌رفت‌و‌آمد تردد ندارند؛ سیستم مسیر‌های آن‌ها هم پیچیده و گیج‌کننده است؛ بنابراین توصیه‌ ما استفاده از مترو و تراموا‌ست.
خط جنوبی مترو یعنی M۱ از فرودگاه آتاتورک تا آکسارای کشیده شده. آکسارای ایستگاه تراموا دارد و می‌توانید خیلی راحت به مناطق تفریحی توریستی و بافت قدیمی شهر برسید. خط شمالی مسیر کوتاهی است بین شیشانه و حاجی‌عثمان که برای سر زدن به میدان تقسیم و خیابان استقلال به کار‌تان می‌آید. تراموا هم وسیله‌ خوبی برای گشتی هیجان‌انگیز در شهر است: تراموای T۱ را می‌توانید در ایستگاه متروی زیتون بورنو سوار شوید که تا کاباتاش می‌رود، سپس به ایستگاه فیندیک‌زاده می‌رسید که جمعه‌بازار استانبول در آن برپا می‌شود. ایستگاه لاله‌لی نزدیک مرکز‌خریدی به همین نام است و همین‌طور ایستگاه آکسارای و مرکز خرید آکسارای. از ایستگاه بیازیت می‌توانید پیاده تا گرند‌بازار بروید و ایستگاه سلطان‌احمد هم که نزدیک مسجد آبی، ایاصوفیه و آب‌انبار بازیلیکا‌ست. و در آخر هم کاباتاش که نزدیک اسکله است و با فانیکولار (قطار زیرزمینی) به تقسیم می‌رود. فاصله‌ ایستگاه‌های ترموا حدود ۳-۴ دقیقه پیاده‌روی است.

کشتی‌های استانبول

برای رفتن از بخش اروپایی شهر به بخش آسیایی آن، از قایق‌ها و کشتی‌ها استفاده می‌شود که با یک ژتون سه‌لیری طی بیست دقیقه شما را به مقصد می‌رسانند. این قایق‌ها از اسکله‌ کاباتاش در بخش اروپایی و اسکله‌های «کادیکوی»، «بوستانچی»، «مالتپه» و «کارتال» در بخش آسیایی حرکت می‌کنند و مسافران را به جزایر پرنس می‌برند که معروف‌ترین و بزرگترین آن‌ها، بیوک‌آداست که آخرین ایستگاه کشتی است.

تاکسی در استانبول

تاکسی‌های زرد هم که گران‌ترین وسیله‌ رفت ‌و ‌آمد‌ند و اگر وسایلتان زیاد باشد چاره‌ای جز استفاده از آن‌ها ندارید. حواستان باشد که تاکسی‌ها، تاکسی‌مترشان را روشن کنند تا از شما پول اضافه نگیرند.