زورق: رفت و آمد در رم

اتوبوس

با اینکه در رم، اتوبوس‌‌ها خیلی شلوغند، اما یکی از بهترین و قابل‌اعتماد‌ترین راه‌های رفت‌ و‌ آمد در شهرند. شرکت ای.تی.ای.سی، شرکت اصلی اتوبوس‌رانی رم است. اتوبوس‌ها در رم از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب در شهر تردد می‌کنند، البته بعضی از آن‌ها هم به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند. برای تهیه بلیت اتوبوس در رم باید به دکه‌های روزنامه‌فروشی یا فروشگاه‌های عرضه توتون و تنباکو مراجعه کنید. ایتالیا در خصوص حمل‌و‌نقل با وسایل نقلیه‌ عمومی، قوانین سختی وضع کرده؛ طوری که افراد هرگز اجازه‌ سوار شدن به اتوبوس بدون ارائه بلیت را ندارند و در صورت انجام چنین کاری متحمل پرداخت جریمه‌های سنگینی می‌شوند. این قوانین، شامل حال گردشگرانی که حتی یک کلمه ایتالیایی بلد نیستند هم می‌شود. نقشه‌های مختلف خطوط اتوبوس‌رانی به طور رایگان در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

مترو

متروی رم دو خط دارد که محل تقاطعشان، ایستگاه ترمینی است. خط A از شمال غربی شهر شروع می‌شود، از واتیکان می‌گذرد و به جنوب شرقی می‌رود. خط B هم که از شمال شرقی به جنوب غربی می‌رود، از کولوسئوم می‌گذرد. در روزهای عادی مترو تا ساعت ١١ شب بیشتر باز نیست، اما آخر هفته‌ها تا از ٥ صبح تا ١:٣٠ شب مترو هست.
مترو با این که دقیق‌ترین وسیله‌ی رفت و آمد عمومی است، اما در ساعت‌های شلوغی رفت و آمد پر از جمعیت می‌شود.

تاکسی

تاکسی، هر چند گران‌ترین راه تردد در شهر شناخته می‌شود؛ اما اغلب، به دلیل صرفه‌جویی در وقت و همین‌‌طور راحتی ترجیح داده می‌شود. تاکسی‌های رمی، تاکسی‌متر دارند،رنگشان سفید است و با علامت تاکسی روی سقف و شماره شناسایی روی درهای ماشین شناخته می‌شوند.

تراموا

تراموای رم بیشتر مرکز تاریخی شهر رم را پوشش می‌دهد، اما برای رفتن به واتیکان، کولوسئوم و ناحیه‌ی تراسه‌ورههم می‌توانید از آن استفاده کنید.


استفاده از اتوموبیل شخصی یا اجاره‌ای در رم زیاد توصیه نمی‌شود. ترافیک این شهر وضع درستی ندارد، تابلوهای راهنمایی‌اش هم کافی نیستند. پیدا کردن جای پارک هم خودش یک دردسر دیگر است. استفاده از اتوبوس، مترو و یا حتی تاکسی از اتوموبیل شخصی بهتر است.