زورق: توصیه‌های خرید در پاریس

خرید در پاریس جادویی دارد که هیچ شهری رقیبش نیست. هر چه بخواهید بهترین نوعش را در پاریس پیدا می‌کنید؛ از برند‌های طراحان مشهور دنیا، تا بوتیک‌های پر ‌زرق ‌و ‌برق و گاهی عجیب، از کتاب‌فروشی‌های قدیمی و دنج تا آنتیک‌فروشی‌های شلوغ‌و‌پلوغ و از خوش‌ساخت‌ترین جواهرات تا خوراکی‌های جدید خوشمزه در بازار‌های محلی.

اگر به دنبال کیف، کفش، لباس، عطر و ادکلن و لوازم آرایشی هستید، خیابان شانزه‌لیزه، محله‌ لادفانس و مون‌پارناس پُر از برند‌های سوپرلوکس فرانسوی و برند‌های متوسط جهانی‌اند. فروشگاه سفورا در شانزه‌لیزه انتخاب خوبی برای خرید ادکلن و محصولات آرایشی-زیبایی است که میان پاریسی‌ها بسیار محبوب است. اگر به دنبال رمان‌های قدیمی، کتاب یا مجله هستید، بهترین جا کناره‌های رود سن است؛ دو ساحل غربی و شرقی این رود پر است از فروشندگان کتاب‌های کهنه و دست‌دوم و مجلات قدیمی. هیچ بعید نیست کتابی را که همیشه دنبالش بوده‌اید اینجا پیدا کنید؛ تنها رودخانه‌ دنیا که میان دو قفسه کتاب جاری است و در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده.


خوردنی بخش جدایی‌ناپذیر خرید در پاریس است: نان‌های ترد فرانسوی، شکلات‌های اعلاء، پنیر‌های کهنه و ژامبون‌های دودی را هم حتما در سبد خرید‌تان بگنجانید. همه‌ این‌ها را می‌توانید در بازار‌های سنتی مواد غذایی مثل بازار باستیل بچشید و بخرید. از شکلات‌فروشی «میشل شودان»، یکی از بهترین‌ها در جهان هم می‌توانید شکلات‌های دست‌ساز در طعم‌ها و اشکال وسوسه‌انگیز بخرید و برای دوستانتان سوغات ببرید.


خوب است بدانید مغازه‌ها در پاریس از ۱۰ صبح تا ۶ یا ۷ عصر، و مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ از ۹ صبح تا ۹ شب باز هستند. یکشنبه‌ها و تعطیلات عمومی هم تعطیل‌اند. در فرانسه قیمتی که مصرف‌کنندگان می‌پردازند شامل مالیات هم هست اما خریداران مقیم خارج از اتحادیه اروپا برای خرید‌های بالای ۹۰ یورو، می‌توانند مالیات بر ارزش افزوده‌ی خود را پس بگیرند.


برای خرید از بازار‌های محلی، دست‌فروش‌ها و دست‌دوم‌فروش‌ها بهترین زمان، صبح زود است که هنوز شلوغ نشده و احتمالا انتخاب‌های بیشتر، بهتر و تازه‌تری- در مورد خوراکی‌ها- دارید. چانه‌زدن را هم فراموش نکنید و کالا‌ها و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید. در آخر اینکه در مورد خرید عتیقه‌جات احتیاط کنید که تقلبی نباشند.