زورق: غذاهای پاریس

غذا و فرهنگ غذایی پاریس، جدا از کل کشور فرانسه، آوازه‌ی جهانی دارد و بعضی از بهترین رستوران‌های جهان در این شهر قرار گرفته‌اند. بنابراین چشیدن خوراک‌های اصیل پاریسی در وعده‌های غذایی مختلف را در لیست «باید‌های» سفر‌تان به پاریس قرار دهید.

صبحانه‌ پاریسی‌ها معمولا سبک است: یک کروسان و یک فنجان قهوه. کروسان واژه‌ای فرانسوی به معنای هلال (crescent) است و به شکل خمیده‌ کروسان اشاره دارد. البته به کروسان‌هایی که در کافه می‌خورید اکتفا نکنید؛ شیرینی‌ها در پاریس هنرمندانه درست می‌شوند؛ بیرونشان ترد و برشته و سبک است و تویشان نرم و شیرین و لطیف. به جز کروسان سنتی، نان شکلاتی و نان کشمشی هم در همه‌ کافه‌ها برای صبحانه سرو می‌شود. اگر این‌ها برایتان زیادی شیرین بودند، می‌توانید از نان‌های معروف فرانسوی مثل باگت سنتی با کره و مربا لذت ببرید.


برای ناهار و شام آن‌قدر انتخاب‌های هوس‌انگیز و رنگارنگ دارید که شاید کمی گیج شوید. بسته به سبک غذایی‌تان می‌توانید گزینه‌های زیر را امتحان کنید:
  • کروک موسیو و کروک مادام، ورژن فرانسوی ساندویچ پنیر تنوری است. کروک موسیو تویش ژامبون دارد و بیرونش پنیر. کروک مادام علاوه بر این‌ها، یک نیمروی طلایی خوش‌آب‌و‌رنگ هم رویش دارد. این ساندویچ را از دکه‌های خیابانی هم می‌توانید بخرید و به عنوان یک اسنک خوشمزه میان بازدید‌های طولانی‌تان از موزه‌های پاریس نوش جان کنید.
  • سوپ پیاز: که بیس آن عصاره‌ گوشت گوساله و سبزیجات است که همراه با مقدار زیادی پیاز آن‌قدر پخته می‌شود تا نرم و شیرین شود، سپس رویش را با پنیر می‌پوشانند و در فر می‌گذارند. گول سوپ‌بودنش را نخورید، غذای سنگینی است.
  • داک کانفیت: یا خوراک اردک غذایی است که پاریسی‌ها عاشقش هستند و با ران اردک پخته شده در روغن یا آب شکر درست می‌شود. اگر تا به حال اردک امتحان نکرده‌ باشید، این برای شروع عالی است؛ نرم، ترد و آبدار، همراه با سبزیجات تازه.
  • استیک فریتس: از آن غذا‌هایی است که خیلی‌ها قبل از رفتن به پاریس اسمش را زیاد شنیده‌اند و تصور می‌کنند غذای خیلی خاص و پیچیده‌ای است. اما با وجود خوشمزگی، ساده‌تر از این حرف‌هاست: استیک به علاوه‌ سیب‌زمینی سرخ‌کرده. گوشت را قبل از پخت چند ساعت در سس‌های مخصوص فرانسوی می‌خوابانند و با فرنچ فرایز سرو می‌کنند.
  • بیف بورگینیون: غذای محبوبی است که مخصوصا در هوای سرد خیلی طرفدار دارد. خوراک بره‌ که در آب آرام‌پز شده و با سس مخصوص بورگینیون سرو می‌شود.

برای دسر، ماکارون را حتما امتحان کنید: نوعی شیرینی اصیل فرانسوی که از خمیر بادام یا نارگیل تهیه می‌شود. این ساندویچ گرد و ترد، تویش مایه‌ شیرینی از شکر و سفیده‌ تخم مرغ دارد و در طعم‌ها و رنگ‌های هوس‌انگیز در شیرینی‌فروشی‌ها تهیه می‌شود. «کلافوتی» هم نوعی کیک اسفنجی سبک است که با میوه‌های فصل پخته می‌شود. اگر هم چندان طرفدار مزه‌ شیرین نیستید، وعده‌ غذایی‌تان را با یکی دو نوع از پنیر‌های اصیل و چند‌ساله‌ فرانسوی تمام کنید؛ کاری که معمولا پاریسی‌ها می‌کنند.