زورق: رفت و آمد در پراگ

فرودگاه پراگ در هفده کیلومتری غرب شهر واقع شده و از آن با اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی می‌شود به مرکز شهر رفت.
برای استفاده از اتوبوس، باید بلیت‌های ٢٠ کرونی را از مرکز اطلاعات حمل و نقل عمومی (Dopravní podnik DPP) تهیه کنید. این اتوبوس‌ها هر ١٥ دقیقه یک‌بار حرکت می‌کنند و مسیرشان بیست دقیقه طول می‌کشد. ایستگاه «Dejvická» آخر خط اتوبوس است و بعد از آن برای رفتن به مرکز شهر باید از مترو استفاده کنید. برای سوار شدن به مترو، نیازی به خرید دوباره‌ی بلیت نیست؛ مگر آن که چمدان یا کوله‌پشتی‌تان ابعادی بزرگ‌تر از ٢٥*٤٥*٧٠ سانتی‌متر داشته باشد، در آن صورت باید برای آن یک بلیت ده کرونی بخرید. سفر شما از این ایستگاه تا مرکز شهر حدود ده دقیقه طول می‌کشد.

بلیت مینی‌بوس ۹۰ کرون است و می‌توانید کرایه را مستقیم به راننده بدهید. این مینی‌بوس‌ها از ساعت ٥:٣٠ صبح تا ٩:٣٠ شب هر بیست دقیقه یک بار به سمت مرکز شهر می‌روند و در ایستگاه‌های «Dejvická» و «Námésti Republiky» توقف می‌کنند.

پراگ سیستم حمل و نقل عمومی خوب و کاملی دارد که شامل مترو، تراموا و اتوبوس می‌شود. چند مرکز اطلاع‌رسانی برای سیستم حمل و نقل در فرودگاه (از ٩ صبح تا ١٠ شب) و ایستگاه‌های متروی «Muzeum» (از ٧ صبح تا ٩ شب)، «Můste»، «Andél» و «Nádrazí Holešovice» (از ٧ صبح تا ٦ بعدازظهر) وجود دارند که در آن‌ها هم می‌توانید بلیت بگیرید، هم نقشه‌ی چندزبانه‌ی سیستم حمل و نقل روزانه و شبانه‌ی پراگ و هم یک راهنمای کامل و جامع به زبان انگلیسی در مورد چگونگی استفاده از این سرویس‌ها.

متروی پراگ از ساعت پنج صبح تا ١٢ ‌شب کار می‌کند و بعد از نیمه‌شب، تراموا (خط‌های ٥١ تا ٥٨) و اتوبوس (خط‌های ٥٠١ تا ٥١٢) هر چهل دقیقه یک‌بار حرکت می‌کنند.

برای سوار شدن به مترو، تراموا و اتوبوس باید بلیت را ایستگاه‌های مترو، ایستگاه‌های اصلی تراموا، کیوسک‌های روزنامه‌فروشی، دفترهای اطلاعات گردشگری، هتل‌ها، مغازه‌های تنقلات‌فروشی و دفترهای اطلاع‌رسانی سیستم حمل و نقل تهیه کنید. بلیت‌های ایزدنکا (Jízdenka) برای تمام وسایل حمل و نقل معتبرند و قیمت‌شان ٢٠ کرون است. اولین باری که سوار هر یک از وسایل نقلیه می‌شوید، باید بلیت را به دستگاه زرد کوچکی که در سالن مترو و یا داخل اتوبوس و تراموا تعبیه شده بچسبانید تا بلیت‌تان معتبر و تاریخ اولین استفاده از آن ثبت شود. مدت اعتبار بلیت در تعطیلات آخر هفته و بین ساعت ٥ صبح تا ٨ شب هفتاد و پنج دقیقه و باقی اوقات ٩٠ دقیقه است. طی این مدت می‌توانید به طور نامحدود از انواع وسایل نقلیه استفاده کنید. یک جور بلیت دیگر هم وجود دارد که قیمت‌اش ١٤ کرون است و ٢٠ دقیقه برای اتوبوس و تراموا و تا پنج ایستگاه برای مترو اعتبار دارد. با این نوع بلیت نمی‌توانید نوع وسیله را عوض کنید و یا از آن برای فانیکولار و خطوط شبانه‌ی اتوبوس و تراموا استفاده کنید. بلیت‌های یک روزه، سه روزه، هفت روزه و پانزده روزه هم به مبلغ ٨٠، ٢٢٠، ٢٨٠ و ٣٢٠ کرون وجود دارند. جریمه‌ی نداشتن بلیت برای مسافران ٤٠٠ کرون و برای وسایل ٥٠ کرون است. بازرسانی برای جریمه کردن مردم به صورت ناشناس در وسایل نقلیه‌ی عمومی سفر می‌کنند و یک نشان فلزی طلایی- قرمز دارند که اگر بهتان نشان دادند، معنایش این است که بلیت می‌خواهند. اگر –خدای نکرده- جریمه شدید، فراموش نکنید که از آن‌ها رسید (Doklad) بگیرید.

حداکثر کرایه‌ مصوب برای تاکسی‌های دارای جواز کار، ٣٤ کرون برای ورودی، ٢٥ کرون برای هر کیلومتر و ٥ کرون برای هر دقیقه انتظار است. با این حساب هر سفر درون شهری مثلا از میدان وکلوک به شهر کوچک در حدود ١١٠ تا ١٧٠ کرون، تا حومه‌ی پراگ ٣٠٠ کرون و تا فرودگاه ٤٥٠ کرون می‌شود. اما به هر حال گرفتن تاکسی به خصوص در محله‌های توریستی ریسک گران گرفتن را به شدت بالا می‌برد. برای همین بد نیست قبل از سوار شدن، کرایه را بپرسید و از راننده بخواهید تاکسی‌متر را روشن کند. اگر رسید امضاشده‌ی تاکسی‌متر را از راننده بگیرید، می‌توانید به شورای شهر (شماره تلفن ٢٣٦٠٠٢٢٦٩ در ساعات کاری دوشنبه ظهر تا ٥ بعدازظهر و چهارشنبه ٨ صبح تا ٦ بعدازظهر) شکایت کنید.