زورق: رفت‌وآمد در ابوظبی


خیلی از توریست‌های ابوظبی برای راحتی و سرعت حمل و نقل، برای خود اتومیبل کرایه می‌کنند. البته برای رانندگی در شهر ابوظبی باید کمی جسور باشید و حواستان را حسابی جمع کنید چون می‌گویند رانندگان اماراتی چندان محتاط نیستند و خیلی وقت‌ها بی‌پروا رانندگی می‌کنند. تصادفات رانندگی در امارات زیاد اتفاق می‌افتد و اگر از دردسرش می‌ترسید، از خیر اتومبیل کرایه‌ای بگذرید.

اگر اتومبیل کرایه نکرده باشید، تاکسی بهترین وسیله گردش در شهر است. بیشتر تاکسی‌های ابوظبی رنگشان سفید و طلایی است و روی سقفشان نشانه‌های سبز دارند. این تاکسی‌ها را همه جای شهر به وفور پیدا می‌کنید. بعضی از تاکسی‌ها رنگشان نقره‌ای است و علامت سفید دارند که اختصاصی و شیک هستند و کرایه‌شان گرانتر است. تاکسی‌های ابوظبی تعدادشان حدود ۱۰هزار تا است و توسط شرکت‌های خصوصی مختلف اداره می‌شوند.
یادتان باشد اگر در ترافیک گیر کنید، تاکسیمتر همچنان به کرایه‌تان اضافه می‌کند چون مبلغ بر اساس هم مسافت و هم زمان محاسبه می‌شود. قبل از سوار شدن حتما مطمئن شوید که تاکسیمتر روشن است و همیشه از در سمت راست سوار شوید چون معمولاً به خاطر امنیت در پشت سر راننده را قفل می‌کنند. همیشه مقصدتان را دقیق بدانید و یک نقشه هم همراه داشته باشید، چون ممکن است راننده فقط اسامی قدیم محله‌ها و خیابان‌ها را بداند و ضمنا انگلیسی هم خوب صحبت نکند. نرخ کرایه تاکسی‌ها بعد از ساعت ۱۰ شب اضافه می‌شود.

مینی‌بوس‌ها یا ون‌های هفت نفره هم در ابوظبی پیدا می‌شود که از فرودگاه شما را به جاهای مختلف شهر می‌برند. در حال حاضر حدود ۱۵۰ تا از این ون‌ها فعال هستند.

اتوبوس‌ هم روش خوب و مقرون به صرفه‌ای برای رفت و آمد در ابوظبی است. اتوبوس‌های خطی شهری آبی و سفید هستند و از سال ۲۰۰۸ شروع به کار کردند. این اتوبوس‌ها در جاهای دیدنی شهر، مرکزخریدهای بزرگ و مکان‌های تفریحی حومه ابوظبی ایستگاه دارند و کافی است برنامه زمانی و مسیرهای رفت و آمدشان را از بخش اطلاعات هتل یا ایستگاه‌های اتوبوس بگیرید. در حال حاضر ۱۴ سرویس اتوبوس شهری در ابوظبی فعال است و همه اتوبوس‌ها هم تهویه مطبوع دارند و سه ردیف جلو هم مخصوص خانم‌ها و خانواده‌های بچه‌دار است.

رفت و آمد پیاده در ابوظبی ایده خوبی نیست چون هم هوا به شدت گرم است و هم خطوط عابر پیاده خیلی کم در شهر پیدا می‌شود.

ابوظبی قرار است شبکه مترو درون‌شهری و حومه هم داشته باشد که البته هنوز راه‌اندازی نشده است، اما بالاخره به راه‌های رفت‌وآمد در بوظبی اضافه می‌شود.