زورق: بازارهای سنتی ابوظبی


ابوظبی مثل خیلی از شهرهای خلیجی، پر از بازارهای سنتی عربی است که به آنها سوک یا سوق می‌گویند. مرکزخریدهای پر زرق و برق را که حسابی گشتید، سری هم به یکی از این بازارها بزنید؛ هم خنزرپنزرها و یادگاری‌های دوست‌داشتنی پیدا می‌کنید و هم با حال و هوای زندگی سنتی اماراتی‌ها آشنا می‌شوید. سوک‌ها در گذشته بخشی از اسکله و محل تخلیه بار کشتی‌های تجاری بودند، اما امروز هرچیزی که فکرش را بکنید از ادویه و ابریشم و عطر گرفته تا پوشاک و اثاث خانه و لوازم الکترونیک در آن‌ها پیدا می‌شود. این بازارها شما را از دنیای فوق‌لوکس و مدرن مرکز خریدها جدا می‌کند و به قلب سنت‌های محلی مردم خلیج می‌برد. سوغاتی‌های ابوظبی و امارات متنوع‌اند و در بازارهای محلی شهر می‌توانید با قیمت‌های مناسب آن‌ها را تهیه کنید؛ جعبه‌های چوبی حکاکی‌شده، زیورآلات و طلا، فرش‌ها و قالی‌های دستباف کوچک و بزرگ و خیلی چیزهای دیگر که فقط با گشت و گذار در بازارهای سنتی یا سوک‌ها کشفشان می‌کنید.

هر روز صبح ماهیگیرها بساطشان را در اسکله بندر اصلی ابوظبی پهن می‌کنند و بازار ماهی در مینا زاید به راه می‌افتد. تماشای کاسب‌های محلی و چانه‌زدن‌هایشان تجربه جالبی است که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید. رو به روی بازار ماهی آن طرف خیابان، بازار میوه و سبزیجات مینا قرار گرفته که رنگ‌های شاد و تر و تازه میوه‌هایش آدم را وسوسه می‌کند چند کیلویی خرید کند. تنوع انتخاب‌ها باورنکردنی است و اگر چیزی هم نخرید، می‌توانید کلی عکس کارت‌پستالی محشر بگیرید.

بازار قریه البری طراحی چشم‌نوازی دارد و درست مثل یک سوق کلاسیک و با معماری عربی ساخته شده. مغازه‌های این بازار که کنار آب قرار گرفته، اجناس سنتی عربی می‌فروشند که امتحان کردنشان بخش هیجان‌انگیزی از خرید در ابوظبی است: عطرهایی که از روغن‌های طبیعی درست شده‌اند، کلوچه‌هایی که با شیر شتر پخته شدند، خرماهایی با روکش شکلات و از همه جذاب‌تر زیورآلات دست‌سازی که نخریدنشان کار سختی است. اینجا پر از صنایع دستی و چیزهای کوچک و دوست‌داشتنی است که برای سوغاتی دادن یا یادگاری عالی‌اند. این بازار کنار هتل شانگری لا قرار دارد و هر روز از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب باز است.

بازار فرش هم جای معرکه‌ای است که اصلا باید جزء جاذبه‌های دیدنی ابوظبی حسابش کنید. قالی‌ها و زیراندازهای یمنی و فرش‌های جورواجور دستباف و ماشینی بازار را پر کرده‌اند و قیمت‌هایشان هم بد نیست. کوسن‌های سنتی عربی هم دارند که می‌توانید به عنوان سوغاتی ابوظبی با خودتان ببرید. بازار فرش در خیابان مینا قرار دارد.

شنبه‌بازار روباز یاس مارینا هم جای خوبی برای خرید سوغاتی و یادگارهای رنگارنگ مثل قهوه‌جوش‌های عربی (دَله)، حصیرهای برنجی و نقاشی‌های آبرنگ محلی است. این بازار شنبه‌ها از ۱ تا ۶ بعداز ظهر باز است.