زورق: فرودگاه سنگاپور

فرودگاه چانگی سنگاپور، مهم‌ترین فرودگاه سنگاپور و یکی از بزرگترین‌ قطب‌های حمل و نقل در جنوب شرق آسیا است. چانگی برای چهار سال متوالی، از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، بهترین فرودگاه جهان شناخته شده و یکی از پررفت و آمد‌ترین فرودگاه‌های دنیا هم هست. این فرودگاه در گوشه شرقی سنگاپور و در فاصله ۱۷ کیلومتری از مرکز شهر و مارینا بی قرار دارد. بیشتر از ۱۰۰ خط هوایی به بیش از ۳۲۰ شهر در ۸۰ کشور دنیا در این فرودگاه پرواز دارند. حجم رفت و آمد از چانگی حیرت‌انگیز است: بیش از ۶۸۰۰ پرواز ورودی و خروجی در هفته و ۵۵ میلیون مسافر در سال.
فرودگاه سه ترمینال مسافری اصلی دارد: ترمینال ۱ در گوشه شمالی ، ترمینال ۲ در شرق و ترمینال ۳ در غرب فرودگاه. یک ترمینال لوکس خصوصی به نام جت کوئِی سی آی پس هم در فرودگاه سنگاپور هست که شبیه ترمینال فرست کلاس لوفتانزا در فرودگاه فرانگفورت است. با این تفاوت که همه مسافران با هر کلاس پروازی می‌توانند با پرداخت هزینه از این ترمینال فرودگاه سنگاپور استفاده کنند.

حمل و نقل در فرودگاه سنگاپور

برای جا‌به‌جایی بین ترمینال‌های فرودگاه چانگی باید از قطار اسکای‌ترین استفاده کنید که بین سه ترمینال حرکت می‌کند و هفت ایستگاه دارد. این قطارها واگن‌های جداگانه‌ای برای مسافران ترانزیت (ایر ساید) و مسافران عمومی (لند ساید) دارند.. قطارهای این شبکه فرودگاه سنگاپور را به ایستگاه تانا مرا در شهر متصل می‌کنند. آخرین قطار ساعت ۱۱:۱۸ شب حرکت می‌کند. برای رسیدن به فرودگاه از داخل شهر هم کافی است خودتان را به ضلع غربی همان ایستگاه تانا مرا برسانید. اولین قطار ساعت ۵:۲۶ صبح و روزهای تعطیل ساعت ۵:۵۴ صبح حرکت می‌کند. همه واگن‌های قطار برای حمل بار و ساک مناسب هستند. بلیت را هم می‌توانید در همان ایستگاه تهیه کنید. اطلاعات کامل در مورد هزینه‌ها، مسیرها و زمانبندی حرکت قطارها را می‌توانید ازسایت فرودگاه ببینید.
برای رسیدن به شهر از اتوبوس ۳۶/۳۶A هم می‌توانید استفاده کنید. هر سه ترمینال ایستگاه اتوبوس دارند و آخرین قطار هم درست قبل از نیمه‌شب حرکت می‌کند. کرایه اتوبوس حدود ۲.۵ دلار سنگاپور است و بهتر است پول خرد آماده کنید چون باقی پول معمولا پس داده نمی‌شود. با اتوبوس حدود یک ساعت طول می‌کشد به مرکز شهر برسید. از سنگاپور هم می‌توانید دقیقا با همین اتوبوس‌ها به فرودگاه چانگی برسید. اتوبوس در هر سه ترمینال توقف دارد.
در ورودی همه ترمینال‌ها ایستگاه‌های تاکسی را به راحتی پیدا می‌کنید. رفتن از فرودگاه سنگاپور به مرکز شهر با تاکسی حدود نیم ساعت طول می‌کشد و بین ۲۰ تا ۴۰ دلار هزینه دارد. البته که همه تاکسی‌ها هم تاکسیمتر دارند.

امکانات فرودگاه سنگاپور

فرودگاه چانگی آنقدر بزرگ است و امکانات جور واجور دارد که می‌شود یکی از دیدنی‌های سنگاپور حسابش کرد. اگر حدود ۲-۳ ساعت در فرودگاه سنگاپور هستید، اولین جایی که پیشنهاد می‌کنیم سر بزنید فروشگاه معاف از مالیات در ترمینال ۱ است. عطر و ادکلن، شکلات، تنباکو و خیلی چیزهای دیگر را می‌توانید ارزان‌تر از خود سنگاپور بخرید. یکی دیگر از امکانات فرودگاه سنگاپور سوغاتی‌فروشی‌های متنوع در ترمینال ۲ است که اگر فرصت خرید در شهر را پیدا نکردید، می‌توانید سوغاتی‌ها را از آنجا بخرید.
اگر ۴-۵ ساعت در فرودگاه چانگی وقت دارید، به فضای سبز یکی از سه ترمینال بروید که با قطارهای اسکای‌ترین به راحتی قابل دسترسی هستند. با استراحت در باغ‌های موضوعی خوش آب و رنگ، از استرس و شلوغ‌پلوغی سفر و فرودگاه برای چند ساعت راحت می‌شوید. در ترمینال یک سالن ماساژ، استخر و یک نمایشگاه هنری هم هست که برای پر کردن زمان انتظار فرودگاه سنگاپور عالی هستند.
فرودگاه چانگی کلی کافه و رستوران جالب هم دارد؛ می‌توانید قبل یا بعد از سفر حسابی دلی از عزای غذاهای خوشمزه درآورید. در فودگالری در ترمینال ۱ می‌توانید غذاهای کشورهای آسیایی مختلف را بچشید. در ترمینال ۲ رستوران ۱۹۸۳ را امتحان کنید و در ترمینال ۳ مرغ سوخاری فور فینگرز نوش جان کنید. اگر هم فقط نودل می‌خواهید، یک راست به تای نودل بار در ترمینال ۳ بروید.