زورق: محله‌های سن‌پترزبورگ

برای اینکه از سفرتان به سن‌پترزبورگ بیشتر لذت ببرید و در وقت و پول هم صرفه‌جویی کنید، خوب است اطلاعاتی در مورد محله‌های این شهر زیبا داشته باشید. نزدیکی به دیدنی‌های تاریخی، دسترسی به حمل و نقل عمومی، قیمت و کیفیت هتل و راحتی و امنیت، فاکتورهایی هستند که برای انتخاب محل اقامتتان باید در نظر داشته باشید. داشتن دید کلی در مورد محله‌ها و بخش‌های مختلف، به گشت و گذارتان در شهر هم کمک می‌کند.

مرکز تاریخی سن‌پترزبورگ شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین محله‌ و قلب تپنده‌ی شهر است. دیدنی‌های تاریخی سن‌پترزبورگ مثل میدان کاخ و کاخ زمستانی که میزبان موزه‌ هرمیتاژ است، در این محله‌ نسبتاً کوچک جمع شده‌اند. هتل‌ها و رستوران‌های این منطقه خیلی زیاد و متنوع نیستند، اما در عوض اینجا بهترین نقطه‌ی شروع برای کشف شهر و تجربه‌ی تاریخ و معماری‌ آن است. ساختمان‌های تاریخی دور تا دور میدان کاخ، از این محله یک بهشت تاریخی ساخته‌اند که ساعت‌ها گشت و گذار لازم دارد. غرب میدان کاخ، در میدان دسمبریست هم کلیسای جامع سن‌ایزاک با تک گنبد مسحور‌کننده‌اش چشم را خیره می‌کند. این محله مناسب توریست‌هایی است که از ماجراجویی‌ تاریخی و پیاده‌روی میان آثار معماری سیر نمی‌شوند. اینجا هم هتل‌های ارزان مثل نوسکی گراند دارد و هم هتل‌های شیک‌تر مثل آلکساندر هاوس بوتیک.

نوسکی پراسپکت با فرعی‌هایش دومین محله‌ی مهم سن‌پترزبورگ است. خیابانی تاریخی، لوکس و چشم‌نواز مملو از ساختمان‌های قرن هجدهم و نوزدهم، کافه‌ها و رستوران‌های جورواجور و مرکزخریدها و بوتیک‌های شیک. اگر اهل خرید و تفریح و کافه‌نشینی باشید، خوب است اینجا هتل بگیرید. قسمت‌های بالای نوسکی، هتل‌های درجه‌یک گرانقیمت قرار گرفته‌اند، اما پایین‌ترش انتخاب‌های معقول‌تری دارید؛ هتل‌های متوسط و تعداد زیادی مهمانسرهای ارزان‌قیمت. تنوع رستوران‌ها هم باورنکردنی است. از فست‌فودهای روسی و بین‌المللی تا رستوران‌های وی‌آی‌پی پنج‌ستاره. از نوسکی به سمت شرق و قوس رودخانه‌ی نوا که حرکت کنید، به محله‌ی آرام شمال نوسکی می‌رسید که آثار معماری کمترشناخته‌شده‌ شهر مثل باغ‌های تاریدا و کلیسای اسمولنی را در خود جای داده. اینجا هتل‌های متوسط خوبی پیدا می‌کنید که البته چندان به مترو و خیابان نوسکی نزدیک نیستند.



شمال رودخانه‌ نوا، محل قرارگیری قلعه‌ پیتر و پاول، محله‌های کمتر شناخته‌شده‌ سن‌پترزبورگ یعنی جزیره‌ واسیلفسکی و پتروگراد ساید قرار دارند. اینجا به اندازه‌ نوسکی و دور و برش پرطرفدار نیست اما رستوران‌های شیک و چند هتل با قیمت مناسب دارد. برای رسیدن به نوسکی، مرکز شهر، موزه‌ها یا مناطق خرید سنت پترزبورگ باید تاکسی بگیرید، یا از ایستگاه مترو واسیلِسترُوسکایا استفاده کنید.

در حاشیه‌ی غربی شهر، محله‌ نیو هلند قرار گرفته که چندان توریستی نیست اما قدم زدن در آن، در تاریخ شهر سن‌پترزبورگ غرقتان می‌کند. اینجا قطب آموزش و آزمایش دریانوردی پیتر کبیر بوده و پر از کانال‌ها و استخرهای مصنوعی است که از آن‌ها استفاده نمی‌شود. ساختمان‌های تاریخی زیادی با معماری زیبا هم وجود دارند که البته کاری زیادی برای مرمت و معرفیشان انجام نشده است و همین باعث شده نیو هلند حال و هوای یک شهر گمشده به خودش بگیرد. در مورد کاربری آینده‌ی جزیره هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند و هرازگاهی نمایشگاه‌های هنری توسط هنرمندان روس یا خارجی در آن برگزار می‌شود.