زورق: غذاهای سن‌پترزبورگ

روسیه پهناورترین کشور جهان است و همین باعث شده آشپزی روسی فوق‌العاده متنوع باشد. غذاهای خوشمزه‌ی روسی در عین اصالت، طی قرن‌های اخیر تغییر کرده‌اند و از فرهنگ غذایی همسایگان مثل کشورهای منطقه‌ی قفقاز و اروپای شرقی هم الهام گرفته‌اند. روس‌ها به شکل تاریخی به خاطر سرمای شدید کشورشان، غذاهای سنگین و پر و پیمان می‌خوردند که البته در آشپزی مدرن روسی سبک‌تر طبخ می‌شوند. خیلی از غذاهای روسی را خورده‌ایم، یا نامشان را در منوی رستوران‌ها دیده‌ایم.

سفر به سن‌پترزبورگ فرصتی است که از غذاهای بی‌نظیر سرزمین راسیسکایا در اصیل‌ترین حالتشان لذت ببرید:
  • سوپ بورش محبوب‌ترین و معروف‌ترین پیش‌‌غذای روسی است که با آب مرغ یا گوشت و سبزیجات سردسیری مثل هویج، سیب‌زمینی، کلم و چغندر پخته می‌شود. طبق یک باور قدیمی روسی، یک زن اگر بتواند بورش خوش‌طعمی درست کند، همسر خوبی خواهد شد!
  • سولیانکا سوپ خوشمزه‌ی دیگری است که با انواع مختلف گوشت، خیار، زیتون، ادویه‌جات و فلفل درست می‌شود و البته هر رستورانی سولیانکای مخصوص خودش را دارد.
  • پلمنی از آن خوراک‌هایی است که آنقدر دوستش خواهید داشت که احتمالاً کنار هر غذایی کمی هم از آن سفارش می‌دهید. گوشت چرخ‌شده به شکل توپ‌های کوچک که در لایه‌ی خمیری نازکی پیچیده شده و آبپز می‌شود. یک روس در هر وعده ده‌ها پلمنی می‌خورد! البته این غذا هرگز بدون انواع سس قارچ، گوجه‌فرنگی، مایونز، کره یا سرکه سرو نمی‌شود.
  • معروف است که میت آلا پیتر غذای محبوب پیتر کبیر بوده. واقعیت داشته باشد یا نه، چیزی از خوشمزگی این غذای فوق‌العاده کم نمی‌کند. گوشتی که همراه با پیاز و قارچ به صورت خورش پخته می‌شود و بعد در فر تنوری می‌شود. روس‌ها غذای خاص را که مهارت زیادی هم لازم دارد، معمولاً در مناسبت‌ها و تعطیلات مهم درست می‌کنند.
  • بیف‌استروگانف هم که نیازی به معرفی ندارد. غذای روسی محشری که آوازه‌ای جهانی دارد و همه جای دنیا دوستش دارند. تکه‌های باریک گوشت سرخ‌شده‌ی گوساله همراه با سس لطیفی که از آرد، کره، پیاز، قارچ، خامه و آب گوشت درست می‌شود.
  • سالاد هرینگ را روس‌ها کنار بیشتر غذاهایشان یا به عنوان میان‌وعده می‌خورند. سالاد لایه لایه‌ای که تعداد لایه‌هایش به سلیقه‌ی آشپز بستگی دارد؛ چغندر، هویج، سیب‌زمینی، پیاز، تخم مرغ و تکه‌های ماهی هرینگ. می‌بینید که حتی سالادها هم در روسیه سنگین‌اند و می‌توان به عنوان یک وعده‌ی کامل خوردشان.




تنوع رستوران‌های کلاسیک روسی سن‌پترزبورگ خیلی زیاد است و به جز آن فست‌فودهای محلی و بین‌المللی و رستوران‌های گرجی و قفقازی هم هستند. اما اگر دنبال طعم و اصالت فراموش‌نشدنی آشپزی روسی هستید، یکی از این‌ها را امتحان کنید:
  • بعد از بازدید صبحگاهی طولانی از هرمیتاژ و دیدنی‌های دیگر سنت‌پترزبورگ در نزدیکی میدان کاخ ، خوب است خودتان را به رستوران یات همان نزدیکی‌ها برسانید و یک ناهار سنتی حسابی بخورید. پیشنهاد می‌کنیم با سوپ کلم یا به قول روس‌ها شی شروع کنید و بعد سراغ یکی از انواع پلمنی‌ یا کتلت‌ها بروید.
  • در رستوران چِخوف در خیابان پتروپاولوسکایا حس می‌کنید در یک خانه‌ی قرن نوزدهمی در حومه‌ی شهر هستید و البته منوی سنتی رستوران هم حستان را تکمیل می‌کند. بیف‌استروگانف اینجا که گوشتش را از مزرعه‌ای همان حوالی می‌گیرند، خوردن دارد. کتلت گوشت همراه با سیب‌زمینی پوشکین، هم جزء گزینه‌های پرطرفدار منوی چخوف است. معروف است که سیب‌زمینی پخته شده در فر غذای موردعلاقه‌ی پوشکین، شاعر معروف روس بوده.
  • رستوران میشتا مولوخووِتز هم گزینه‌ی خوبی برای چشیدن طعم غذاهای روسی است. منوی میشتا همه‌ی آن خوشمزه‌های کلاسیک را از بورش گرفته تا بیف‌استروگانف دارد، علاوه بر آن غذاهای کمتر مشهور اما فوق‌العاده‌ی دیگری هم می‌توانید سفارش دهید که از بینشان سینه‌ی غاز با سس توت جنگلی و کتلت با راگوی قارچ خیلی طرفدار دارد. اگر برای شام اینجا را انتخاب کردید، بهتر است از قبل رزرو کنید. این رستوران در خیابان رادیشِوا قرار دارد.