زورق: بازارهای سنتی سن‌پترزبورگ

یک جفت کفش شیک و یکی دو دست لباس که از برند محبوبتان خریدید، نوبت غرق شدن در هیاهوی بازارهای سنتی سن‌پترزبورگ و همراه شدن با محلی‌ها می‌رسد. تجربه‌ی خرید در سن‌پترزبورگ، چیزی بیشتر از مرکزخریدهای چندطبقه‌ی مدرن و بوتیک‌های لوکس خیره‌کننده است؛ قدم زدن در بازارهای محلی و خیابانی هم فرصتی برای خرید سوغاتی است و هم برشی از زندگی روزانه‌ی یک سن‌پترزبورگی.

اولین بهشت خرید محلی، بازار مواد غذایی سِنوی در خیابان مسکووسکی است که روزانه حدود ۲۵هزار محلی از آن خرید می‌کنند و همین خیلی خوب محبوبیتش را نشان می‌دهد. زنبیل بردارید و از زنان و مردان خنده‌روی روس که برای تبلیغ بساطشان فریاد می‌زنند، میوه و سبزی تازه یا بهترین گوشت، ژامبون و پنیر محلی را بخرید. سِنوی یک جورهایی مصداق شیر مرغ تا جان آدمیزاد است؛ اگر گوشت بره‌ی داغستان یا زیره‌ی ایرانی به چشمتان خورد، تعجب نکنید. بازار میوه و تره‌بار کوزنیچنی هم جای رنگارنگی است که در هر غرفه‌اش می‌توانید میوه‌های تازه، خامه‌ی خانگی و عسل رایگان تست کنید. البته چانه زدن را نباید فراموش کنید چون معمولاً فروشنده‌ها با قیمت بالا شروع می‌کنند. هردوی این بازارها از ۹ صبح تا ۷ شب فعال است.

اگر آنتیک‌باز و اهل کلکسیون هستید، بازار دست‌دوم‌های اودِلنایا عقل و هوشتان را می‌برد. توی بساط دستفروش‌ها پر از گنجینه‌های کشف‌نشده است؛ لباس‌های دست دوم مثل پالتوهای محشر و پوتین‌های وینتیج، اثاثیه‌ی قدیمی خانه‌های دوران لنین، عکس‌هایی که یکی دو قرن از عمرشان می‌گذرد، تمبر و قوری چینی و یادگارهای دیگری از شوروی سابق و دوران کمونیسم. اینجا آدرس خیلی سرراستی ندارد اما اگر خودتان را به ایستگاه قطار اودلنایا برسانید، می‌توانید سریع پیدایش کنید.




بازار روباز آپراکسین دِوور را هم بد نیست ببینید. یک بازار تاریخی قرن هجدهمی در خیابان ساداوویا که شبیه کوچه برلن تهران است و بیشتر چرم و لباس‌های ارزان‌قیمت در آن می‌فروشند.

خوب است چند تکه یادگاری هم از سن‌پترزبورگ برای خودتان یا دیگران بخرید. سوغاتی‌های سن‌پترزبورگ متنوع‌اند؛ از سِت‌های دست‌ساز شطرنج، زیورآلات کهربایی، یادگارهای دوران شوروی و سرویس‌های چای‌خوری چینی و سرامیک گرفته تا چیزهای فانتزی مثل جعبه‌های موزیکال به شکل کلیساهای سنتی روسی با گنبدهای پیازی‌شکل و البته عروسک‌های تو در توی معروف به ماتروشکا که سوغاتی ملی روسیه است. طبعاً قیمت‌ها در مغازه‌های هتل‌ها و سوغاتی‌فروشی‌های خیابان نِوسکی از هرجای دیگری بالاتر است. بازارهای کنار کلیساها و بناهای دیدنی دیگر، مثل کلیسای ناجی در خون قیمت‌های بهتری دارند، اما به هر حال باید برای چانه زدن آماده باشید. فروشگاه‌های بابوشکا و کاتارینا هم گزینه‌های خوبی برای خرید سوغاتی هستند که می‌توانید نمونه‌ی اجناسشان را در وب‌سایتش ببینید.