زورق: غذاهای بالی

در کافه‌ها و رستوران‌های متنوع بالی، هم غذاهای اندونزیایی پیدا می‌شود و هم غذاهای بین‌المللی؛ حتی بعضی از رستوران‌های زنجیره‌ای امریکایی مثل مک‌دونالد، پیتزا هات، استارباکس و کی‌اف‌سی هم در آن‌جا شعبه دارند؛ هرچند که منوهایشان را با ذائقه‌ی محلی تطبیق داده‌اند و غذاهایشان با شعبه‌های اصلی کمی فرق می‌کند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در غذاهای اندونزیایی بیشتر ادویه‌های تند استفاده می‌شود و باید حواستان باشید که اگر با این نوع غذاها مشکل دارید، در صورت امکان بخواهید که با نوع سلیقه‌ی شما طبخ شوند. برای نهار و شام دستتان به اندازه کافی باز است و بعضی از غذاهای بالی هستند که اگر بدون امتحان کردنشان بالی را ترک کنید، انگار سفرتان کامل نبوده؛

  • سالتی یکی از معروف‌ترین غذاهایی‌ست که در بالی می‌توانید تست کنید؛ گوشت کبابی که معمولا شامل گوشت گاو، گوسفند، مرغ و ماهی است، همراه یک سس مخصوص تند سرو می‌شود. گوشت‌ها را معمولا قبل از کبابی کردن در ادویه‌جات و ترشی‌جات می‌خوابانند و سیخ کباب را هم از بامبو یا قسمتی از چوب درخت نارگیل درست می‌کنند. سالتی بیشتر از اینکه یک غذای مخصوص بالی باشد، یک غذای اندونزیایی‌ست و در اکثر رستوران‌های بالی می‌توانید پیدایش کنید.
  • یکی دیگر از غذاهای محبوب اندونزیایی که در بالی به وفور پیدا می‌شود، ناسی گورنگ است که در دنیا به خوشمزگی شهرت دارد؛ این غذا برنج سرخ‌شده‌ای است که همراه با ادویه‌جات و ترشی‌جاتی مثل سیر، تمبر هندی، فلفل و سس سویا طعم‌دار می‌شود و معمولا با گوشت و سبزیجات سرو می‌شود.
  • بِبیک بِتوتو هم از آن غذاهای اندونزیایی‌ست که در بالی می‌توانید امتحانش کنید؛ گوشت مرغ یا اردک که پختنش حدود ۶ تا ۷ ساعت زمان می‌خواهد؛ گوشت مرغ یا اردک را با ادویه و سبزیجات طعم‌دار می‌کنند و لای برگ موز می‌پیچند و بعد آن را در پوست تنه‌ی درخت موز می‌گذارند و می‌پزند.
  • بخشی از غذاهای بالی هستند که از گوشت خوک درست می‌شوند و این نوع غذاها برای مسلمانان محبوبیت ندارد؛ بنابر این اگر غذاهای دیگر بالی هم از نظرتان خوش طعم نمی‌آمد یا با سلیفه‌تان جور نبود، می‌توانید از رستوران‌های بین‌المللی یا فست‌فودها غذاهای دیگری بخرید و امتحان کنید.
  • کیک‌ها و دسرهای بالی هم با اینکه متنوع هستند اما معمولا از آرد برنج، شکر، نارگیل و میوه های گرمسیری درست می‌شوند. قبلا از دسرها و کیک‌های بالی برای مراسم‌ها استفاده می‌کردند اما حالا می‌توانید در کنار قهوه‌تان یکی از آنها را داشته باشید و همین‌طور که از دیدنی‌های بالی لذت می‌برید، طعم متفاوت شیرینی‌های کوچک را هم بچشید.