زورق: محله‌های کپنهاگ

کپنهاگ با مردم سرزنده‌ی دوچرخه‌سوار، کانال‌های درخشان و ساختمان‌های روشن و رنگارنگش، با آغوش باز پذیرای توریست‌ها است. و با توجه به اندازه‌ی نه چندان بزرگش رفت و آمد و گشت و گذار در آن راحت و سریع است. هر کدام از محله‌های کپنهاگ هویت و حال و هوای خودش را دارد و خوب است کمی وقت بگذارید و در مورد هرکدام اطلاعات کسب کنید تا بهترین جا را برای اقامت و تفریح انتخاب کنید. همانطور که پانکی‌های راک‌باز دوست دارند در ایسترن ویلِج نیویورک بمانند، عاشقان قایق‌های چوبی هم محله‌ی نیهاون را در کپنهاگ انتخاب می‌کنند.
  • مرکز تاریخی کپنهاگ محله‌ی ایندره بی (Indre By) یا شهر قدیم است که قدمتش به ۱۱۶۷ برمی‌گردد. قدم زدن در خیابان‌های اینجا لذتش وصف‌نشدنی است. استروگت که یکی از بلندترین پیاده‌راه‌های دنیا است و همینطور کوب‌ماگِرگاده پر از مغازه‌های رنگارنگ، نمایندگی برندهای پوشاک و مراکز خرید هستند. کافه‌ها و رستوران‌های ریز و درشت که صندلی‌هایشان را در پیاده رو یا تراس چیده‌اند را هم همینجا پیدا می‌کنید. معروف‌ترین موزه‌ها و بناهای تاریخی از جمله روندِتارن یا برج رصدخانه در این محله قرار دارند و ایندره بی را تبدیل به ویترین معماری و تاریخ کپنهاگ کرده‌اند. اینجا هم هتل‌های پنج‌ستاره‌ی لوکس با رستوران‌های ستاره‌دار از میشلن پیدا می‌کنید و هم هتل‌های متوسط با امکانات مناسب مثل سیتی هتل. بقیه‌ی محله‌های کپنهاگ را می‌توانید از طریق موقعیتشان نسبت به ایندره بی بشناسید.
  • کانال نیهاون مشهورترین و شاداب‌ترین محله‌ی کپنهاگ است که نزدیکی به آب و قایق و اسکله آن را تبدیل به پاتوق رستوران‌ها و کافه‌های محلی کرده. کافه‌هایی که کنار آب صف کشیده‌اند و برای مشتریانی که زیر نسیم خنک دریا لم داده‌اند و قایق‌ها را تماشا می‌کنند، قهوه و ساندویچ سرو می‌کنند. خیلی از تورهای قایقی کپنهاگ از اینجا حرکت می‌کنند و کل بندر را می‌گردند. اینجا می‌توانید هتل‌های ارزان و کوچکی مثل هتل بِثل (Bethel) پیدا کنید که درست کنار بندر قرار گرفته. قصر روزِن‌بورگ هم نزدیک نیهاون است.
  • اگر مطمئن نیستید کجای کپنهاگ اقامت کنید، پیشنهاد می‌کنیم کریستین‌هاون (Christianhavn) را در شرق ایندره بی امتحان کنید. این محله به خاطر خیابان‌های سنگفرش، کانال‌های زیبا و خانه‌های قدیمی هلندی با نماهای رنگی به آمستردام کوچک معروف است. کریستیانا یا دهکده‌ی آزاد هیپی‌ها که یکی از دیدنی‌های کپنهاگ است و همینطور خانه‌ی اپرا در این محله قرار دارند. اگر با اقامت در پانسیون مشکلی نداشته باشید، پانسیون ارزان‌قیمت چیکنز (Chicken’s) واقع در یک خانه‌ی تاریخی بهترین گزینه است.
  • اسلات‌شالمن (Slotsholmen) تکه‌ای از کپنهاگ است که انگار از بقیه‌ی شهر بریده شده و آب احاطه‌اش کرده است. چند پل زیبا این محله را به قلب تاریخی شهر (ایندره بی) وصل می‌کنند. اینجا جان می‌دهد برای گشت‌و‌گذار تاریخی در کاخ کریستینزبورگ و ساختمان‌های اطرافش که مقر دولت دانمارک است. البته اینجا خیلی هتل و اقامتگاه پیدا نمی‌کنید.
  • اگر شلوغی را دوست دارید و صدای موزیک زنده به خصوص از نوع الکترونیکش اذیتتان نمی‌کند، وستِربرو (Vesterbro) پرهیجان‌ترین و یکی از بهترین محله‌های کپنهاگ هم برای اقامت و هم تفریح است. اینجا در جنوب غرب ایندره بی قرار گرفته و موزیک زنده‌ی خیابانی، گالری‌ها، بوتیک‌های طراحان مد محلی، کافه‌ها و رستوران‌های کلاسیک و بازارهای سنتی حال و هوای دانمارکی اصیل به آن داده‌اند که حیف است از دستش بدهید. هتل ارزان‌قیمت سیتی‌هتل نِبو از بهترین گزینه‌های اینجا است. هم تمیز و آرام است و هم دسترسی راحتی به همه جا دارد.
شمال غرب ایندره بی محله‌ی مهاجرنشین نورِب‌رو قرار دارد که پر از هتل‌های متوسط و ارزان و کافه‌ها و رستوران‌های نه چندان لوکس است. دریاچه‌ی زیبای سوئرنه (Soerne) در نورِب‌رو قرار دارد. هتل دو ستاره‌ی اسکاندیناویا گزینه‌ی خوبی برای اقامت کم‌هزینه است که اتاق‌های کوچک ولی راحت و تمیز دارد. از اینجا تا مرکز شهر حدود یک ربع پیاده راه است.