زورق: غذاهای کپنهاگ

کپنهاگ لقب خوشحال‌ترین شهر دنیا را دارد و بدون شک بخش بزرگی از این حال خوب، مربوط به غذا است. سنت‌های غذایی دانمارک رنگارنگ، خوش‌عطر‌و‌بو و غنی‌اند و وقتی با خلاقیت کپنهاگی ترکیب می‌شوند، سبک آشپزی بی‌نظیری می‌سازند که مزه‌هایش همیشه در حال تکامل‌اند. تعداد بالای ستاره‌های میشلنِ رستوران‌های کپنهاگ و سرآشپزهای معروفش، آن را به یکی از محبوب‌ترین مقصدها برای توریست‌های اهل شکم تبدیل کرده. همه‌ی خوراک‌های کپنهاگی خوش‌طعم‌اند، اما پیشنهاد ما لذیذ‌ترین، هیجان‌انگیز‌ترین و مهیج‌ترین آن‌ها است:

  • اسموربرُود (Smørrebrød) ناهار معمول یک کپنهاگی است. ساندویچی که به جای دو تکه نان، فقط یک تکه دارد و به همین دلیل به آن ساندویچ روباز می‌گویند. یک تکه تُست چاودار قهوه‌ای‌رنگ که رویش را با تخم‌مرغ، ماهی سالمون دودی، پنیر، تربچه‌های تازه و چیزهای دیگر پر می‌کنند، طوری که تعداد طبقاتش حسابی بالا می‌رود! این غذا در اصل خوراک ساده‌ای برای کشاورزان و کارگران کارخانه‌ها بوده، اما الان انواع کلاسیک و مدرنش با مخلفات دلچسب و ظاهری هوس‌انگیز در همه‌ی رستوران‌های شهر سرو می‌شود.

  • فریدکالر یا کوفته‌ی گوشت دانمارکی هم ناهار معرکه‌ای است که بعید است کسی آن را نپسندد. گوشت چرخ‌شده‌ی گوساله یا بز را پیاز، تخم‌مرغ، کمی شیر، آرد سوخاری و ادویه مخلوط می‌کنند و به شکل گلوله‌های نسبتاً بزرگ در کره سرخ می‌کنند. کنار فریدکالر معمولاً کلم یا سیب‌زمینی می‌گذارند.

  • کپنهاگ بندر است و طبعاً غذاهای دریایی از منویش جدانشدنی‌اند. خوراک دریایی کلاسیک دانمارکی مارینرده سیلد (Marinerde Sild) یا شاه‌ماهی مزه‌دار‌شده است؛ فیله‌ی ماهی هِرینگ را در پیاز، سرکه، نمک، شکر، خردل، میخک و چیزهای دیگر می‌خوابانند و با نان چاودار دانمارکی یا خالی نوش جان می‌کنند.

با وجود تعداد و تنوع رستوران‌ها، کافه‌ها و غذاخوری‌های کپنهاگ، انتخاب‌هایتان برای ناهار و شام تمام‌نشدنی است. بهترین غذاهای سنتی در محله‌های وستربرو و نورب‌رو پیدا می‌شود و برای ساندویچ‌های ‌بی‌نظیر باید سراغ کافه‌های کنار کانال نیهاون بروید. در میدان اصلی شهر یعنی رادهوس‌پلادسن و حوالی پارک تیووُلی هم دکه‌های هات‌داگ‌فروشی پیدا می‌کنید و هم رستوران‌های شیک و پیک. سراغ کبابی‌های معروف را باید در پیاده‌راه استروگت بگیرید. البته رستوران‌های اصیل دانمارکی هم اینجا پیدا می‌کنید. از همه‌ی رستوران‌ها و کافه‌ها که بگذریم، بازار غذای خیابانی کپنهاگ در بندر، همیشه مملو از انتخاب‌های خوشمزه است.

  • رستوران دِ پال (Thepaul) با منویی از غذاهای کم‌نظیر و ستاره‌های پرافتخار از میشلن حوالی میدان اصلی شهر و نزدیک دیدنی‌های توریستی قرار گرفته. اسم این رستوران، در واقع اسم سرآشپز معروفش است که طرفداران پر و پا قرصی دارد. ماهی مخصوص سواحل غربی دانمارک که در کره سرخ شده، پیشنهاد ما از منوی این رستوران است.

  • کافه ریزراز (Rizraz) هم از خوشی‌های فراموش‌نشدنی کپنهاگ است؛ کافه‌ای زیرزمینی در جنوب استروگت که هم بره و ماهی‌های کبابی دارد و هم غذاهای مدیترانه‌ای مثل فلافل و حمص.

  • برای خوردن ساندویچ اسموربرود به رستوران پِدِروُکسه (Pederoxe) بروید که با کف چوبی و حال و هوای روستایی‌اش، گزینه‌ی خوبی برای ناهار است. منوی اینجا، غذاهای سنتی دانمارک است و نزدیک استروگت قرار گرفته.

  • به کانال نیهاون که رفتید، خوردن ساندویچ اسموربرود در غذاخوری ایدا دیویدسن (Ida Davidsen) را فراموش نکنید. رستورانی دنج و دوست‌داشتنی که پنج نسل است یک خانواده آن را اداره می‌کنند. خیلی‌ها معتقدند اینجا بهترین اسموربرودهای کل دانمارک را دارد.

  • برای برانچ (صبحانه‌ی دیرهنگام) به رستوران باستیونن لووِن (Bastionen Loven) در نیهاون بروید. از فضای داخلی چوبی و ساختمان سبک اسکاندیناوی آن لذت ببرید و اگر هم هوا آفتابی بود، یکی از میزهای کنار آب را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید برای غذا حسابی پول خرج کنید، به رستوران مشهور و مدرن نُما (Noma) بروید که یک مجله‌ی انگلیسی آن را در فهرست ۱۵ رستوران برتر جهان قرار داده است. منوی نما غذاهای اروپای شمالی است که برای تهیه‌ی آن‌ها فقط از مواد اولیه‌ی منطقه‌ی اسکاندیناوی استفاده می‌شود.