زورق: جشنواره‌ها و فستیوال‌های کپنهاگ

فستیوال‌ها از روح کپنهاگ جدانشدنی‌اند و در تمام طول سال، این شهر خوشحال میزبان موسیقی، فیلم، عکاسی، هنر، غذا و جشن‌های خیابانی است. جشنواره‌هایی آنقدر متنوع که برای هرکسی با هر سلیقه‌ای چیزی در آن‌ها پیدا می‌شود. خوب است قبل از تنظیم زمان‌بندی سفرتان، تقویم فستیوال‌های شهر را چک کنید.
بندر کپنهاگ هر سال به مدت سه روز میزبان موسیقی، تئاتر و ورزش می‌شود. حال و هوای فستیوال بندر کپنهاگ طوری است که نمی‌توانید خوش نگذرانید؛ ورزش‌های آبی مختلف از شنا و شیرجه گرفته تا قایق‌رانی و کایاک‌سواری؛ اجراهای زنده‌ی موسیقی و برنامه‌های رقص و حرکات موزون در اسکله؛ نمایش‌ها و تئاترهای متنوع و کلی بازی پرهیجان و مسابقات شاد. همه‌ی برنامه‌ها هم مجانی‌اند. کافی است ۲۶ تا ۲۸ آگوست خودتان را به بندر کپنهاگ برسانید.

اگر اهل کنسرت هستید و اسم فستیوال که می‌آید، یاد موسیقی می‌افتید، کپنهاگ برایتان سهم بزرگی کنار گذاشته. فستیوال جاز کپنهاگ یکی از بزرگترین‌ها در نوع خودش در اروپا است که هر سال از ۳ تا ۱۲ جولای کل شهر را با ریتم جَز به رقص درمی‌آورد. خیابان‌ها، میدان‌ها، کلوب‌ها و سالن‌های کنسرت میزبان گروه‌های راک از همه جای دنیا می‌شوند. جالب است که کنسرت‌های جاز مخصوص بچه‌ها هم برگزار می‌شود. اگر جاز، موزیک مورد علاقه‌تان نیست و راک‌باز هستید، از آوریل تا سپتامبر جمعه‌شب‌ها در پارک تیوولی باشید. فستیوال فرایدی راک، شامل حدود ۲۴ کنسرت از موزیسین‌های دانمارکی و بین‌المللی است که جمعه‌ی هر هفته از ساعت ۱۹ تا ۲۳ در استیج روباز پارک تیوولی برگزار می‌شود.

اگر موزیک‌های پرسروصداتر همراه با کمی دیوانه‌بازی دوست دارید، کپنهاگ فستیوال موزیک الکترونیک هم دارد. فستیوال استروم (Strom) که به معنی قدرت است از ۶ تا ۱۳ آگوست در کپنهاگ برگزار می‌شود و غول‌های موسیقی الکترونیک کلی کنسرت مجانی در آن می‌گذارند. یک جشنواره‌ی خیابانی به نام دیستورشن (Distortion) هم دارند که همانطور که اسمش نشان می‌دهد، یک هرج و مرج موزون است. از ۱ تا ۶ ژوئن هر شب از عصر تا نیمه‌شب در میدان‌ها و بلوارهای اصلی شهر پارتی خیابانی برپا می‌شود و کپنهاگی‌ها واقعاً شهر را روی سرشان می‌گذارند. دی‌جی‌ها و موزیسین‌های سبک هاوس و تکنو در نایت‌کلاب‌ها، سالن‌های تئاتر، موزه‌ها، انبارها و زیر پل‌ها روی صحنه می‌روند و شهر را غرق رقص و صدا می‌کنند.

فستیوال عکس کپنهاگ از ۲ تا ۱۲ جولای هم رویداد هنری فوق‌العاده‌ای است که طی آن علاوه بر موزه‌ها و گالری‌ها، در مترو، خیابان‌ها و میدان‌های اصلی هم نمایشگاه‌های عکس برپا می‌شود. بنابراین فرصت این را خواهید داشت که فقط با گردش در شهر آثار عکاسان برجسته‌ی دانمارکی و بین‌المللی را ببینید.
کپنهاگی‌ها خوشحال و خوش‌خوراک‌اند و غذاهای خوشمزه‌ی دانمارکی بخش مهمی از روحیه‌ی شادشان است. بنابراین هیچ عجیب نیست که یک فستیوال هم برای غذا داشته باشند. جشنواره‌ی غذا و آشپزی کپنهاگ از ۱۹ تا ۲۰ آگوست مردم محلی و توریست‌ها را با عطر و طعم خوراک‌های اسکاندیناوی و جادوی آشپزی شمال اروپا آشنا می‌کند. طی این ۱۰ روز گوشه‌گوشه‌ی شهر پر از تجربه‌های خوشمزه می‌شود.