زورق: بازارهای سنتی کپنهاگ

کپنهاگ بهترین بازارهای محلی و خیابانی اسکاندیناوی را دارد. فرقی نمی‌کند هوس چند تکه خوراکی هیجان‌انگیز محلی کرده باشید، دنبال آنتیک و عتیقه‌جات باشید، یا حتی کفش و لباس مارک‌دار بخواهید؛ در بازارهای کپنهاگ هرچه بخواهید پیدا می‌کنید.

بازارهای غذایی کپنهاگ

اولین جایی که باید سر بزنید و دلی از عزا درآورید، بازار غذای خیابانی کپنهاگ در جزیره‌ی پاپیروئن (Papiroen) در آماگر (Amager) است. اینجا اولین و بی چون و چرا بهترین غذاهای خیابانی دانمارک را دارد؛ لقمه‌های کوچک و بزرگ از غذاهای سراسر دنیا با بهترین مواد اولیه آماده شده و می‌توانید در فضاهای دنج سرپوشیده یا زیر آفتاب و کنار آب بنشینید و نوش جان کنید. عطر خوراک‌های کره‌ای، مکزیکی، ایتالیایی و دانمارکی در بندر زیبای کپنهاگ می‌پیچد؛ غذاهایی که با مواد محلی، و نه وارداتی، درست شده‌، با نوشیدنی‌های تر و تازه همراه شده و قیمتشان هم خوب است. به همه‌ی این‌ها چشم‌انداز بندر و موزیک زنده‌ی موزیسین‌های محلی را هم اضافه کنید. وضعیتی که مقاومت در برابرش غیرممکن است!
اگر از آن دسته هستید که از پرشدن زنبیلشان از خرت و پرت‌های تازه و خوشمزه لذت می‌برند، خودتان را به بازار توروِه‌هالِرنه (Torvehallerne) برسانید. یک بازار مواد غذایی بزرگ با سقف بلند و دیوارهای شیشه‌ای که در آن تازه‌ترین ماهی‌های بندر، خالص‌ترین شکلات‌های دست‌ساز، و مرغوب‌ترین پنیرهای محلی را پیدا می‌کنید. اگر گرسنه هم باشید، دکان‌های اینجا همه‌چیز از پیتزای ایتالیایی و تاپاس اسپانیایی تا شیرینی‌های فرانسوی و اسنک‌های جورواجور می‌فروشند. توروِه‌هالِرنه در مرکز شهر و نزدیک ایستگاه قطار نوره‌پورت قرار دارد.

بازارهای خیابانی کپنهاگ

از غذا و خوراکی که بگذریم، کپنهاگ کلکسیونرها، آنتیک‌دوست‌ها و دست‌دوم‌خرها را هم راضی نگه می‌دارد. بازار دست‌دوم‌های نورِب‌روگاده (Nørrebrogade) در خیابانی به همین نام و در منطقه‌ی نورِب‌رو قرار گرفته و با وجود کوچکی‌اش، پر از خرت‌و‌پرت‌ها و اجناسی است که در یک نگاه دل آدم را می‌برند. از اثاث خانه و تابلوهای نقاشی و مجسمه گرفته تا جعبه‌های کوچک و بزرگ چوبی و فلزی، زیورآلات و هرچیز دیگری که فکرش را بکنید. این بازار از ماه مارس تا اکتبر روزهای شنبه برپا می‌شود. کپنهاگ یک بازار دست دوم سرپوشیده هم دارد که هر وقت از سال و در هر آب و هوایی می‌شود به آن سر زد. بازار اُستِربرو (Osterbro) در رِمیسِن که بیشتر آخر هفته‌ها برقرار است و هر بار هم دکه‌ها و اجناسش ممکن است فرق کند. یک هفته فقط لباس و کفش و اکسسوری دارند و هفته‌ی دیگر چیزهای تزئینی و لوازم خانه.

سوغاتی‌های کپنهاگ

برای خرید سوغاتی در کپنهاگ، به جز مجسمه‌های پری دریایی و وایکینگ‌ها که همه‌جای شهر جلوی چشم‌اند، انتخاب‌های دیگری هم دارید. اگر بخواهید زیاد هزینه کنید، یک تکه لباس یا یک جفت کفش از برندها و طراحان مد دانمارکی، بهترین سوغاتی است. یادگاری‌تان از این شهر می‌تواند یک شیشه‌ی کوچک ترشی، مربا، پنیر، ماهی یا هر چیز خوشمزه‌ی دیگری از بازار توروِه‌هالِرنه هم باشد. در فرعی‌های خیابان استروگت یا در فروشگاه کوچک موزه‌ی دیزاین هم می‌توانید چیزهای خوبی پیدا کنید. اگر هم خیلی حوصله‌ و وقت گشت و گذار و سر زدن به جاهای مختلف را ندارید، می‌توانید یکی از این‌ها را امتحان کنید:
  • مغازه‌ی وایکینگ گیو (Viking Gave) در خیابان خرید استروگت کارت‌پستال‌های فوق‌العاده، حلقه‌ها و آویزهای کلید، ماگ‌ها و لیوان‌های خوش‌آب‌ورنگ و دربازکن‌های بامزه می‌فروشد که برای هدیه دادن به یک دوست صمیمی و البته شوخ‌طبع بهترین گزینه‌اند. اینجا برخلاف نُرم قیمت‌های کپنهاگ که بالا است، قیمت‌های مناسب و حتی ارزانی دارد.
  • در فروشگاه دیزاینر زو (Designer Zoo) که به معنی باغ‌وحش طراحان است، با کارهای خلاقانه‌ی هشت طراح جوان دانمارکی مواجهید. فروشگاهی که یک طبقه‌اش کارگاه است و طبقه‌ی دیگرش نمایشگاه و محل فروش. بنابراین هرچیزی که می‌خرید اولاً کارِ دست است و بعد هم ۱۰۰% دانمارکی است. قیمت همه‌چیز هم نسبتاً مناسب است؛ اثاث خانه و دکوراسیون داخلی، زیورآلات، لباس‌های بافتنی با طرح‌های هیجان‌انگیز، ظروف شیشه‌ای و سرامیکی و خیلی‌ چیزهای دیگر که آنقدر جالب و جدیدند که شاید اسم مشخصی نداشته باشند!
فروشگاه لیبه (Liebe) که توسط سوزان لیبه، خانمی خوشحال و خلاق، اداره می‌شود، یک‌جورهایی بهشت خرده‌ریزهای خانگی است. تزئینات کوچک برای اتاق بچه‌ها، کیف‌های بانمک، کره‌خوری‌های عجیب و غریب، فنجان‌های فانتزی و عروسک‌های بافتنی که نظیرشان را هیچ‌جا ندیده‌اید. اینجا پر از چیزهایی است که تازه وقتی می‌بینید، حس می‌کنید چقدر لازمشان داشته‌اید! رنگ‌های پاستلی صورتی، آبی و خاکستری، حال و هوای دلچسب اسکاندیناوی به فروشگاه داده‌اند، طوری که بیرون آمدن از آن کار سختی است.