زورق: رفت‌وآمد در شانگهای

شانگهای برای آمدورفت‌ها شبکه‌ی عمومی گسترده‌ای دارد، برخلاف پکن، چندان پیش‌بینی‌پذیر نیست و رفت‌وآمد در این مروارید و پاریس شرق، می‌تواند پیچیده و خسته‌کننده باشد.
اگر قرار است که مدت زمان زیادی را در شانگهای اقامت داشته باشید، حتما کارت حمل‌ونقل شهری لازمتان می‌شود؛ این کارت را می‌توانید از هر ایستگاه مترو در شانگهای بخرید، با پول شارژ کنید و از آن در اتوبوس، مترو و حتی تاکسی استفاده کنید. این کارت‌ها، با اندازه‌های عادی، کوچک و بنددار و در دسترس همگانی وجود دارند؛ البته فقط کارت‌های عادی می‌توانند در دستگاه‌ها شارژ شوند. کارت‌های کوچک برای آویختن به تلفن‌‌های همراه ساخته شده‌اند. با این کارت‌ها می‌توانید در جاده ییشان، ایستگاه ترن شانگهای و ایستگاه‌های ورزشگاه فوتبال هنگ‌کو هم خط مسیرتان را عوض کنید. گاهی هم در جابه‌جایی بین دو ایستگاه، حدود یک یوان تخفیف خواهیدگرفت.


اتوبوس‌های شانگهای

اتوبوس‌ها در شانگهای حدود هزار مسیر دارند و آسان‌ترین وسیله نقلیه هستند، اما آن را به کسانی که چینی ماندارین نمی‌دانند پیشنهاد نمی‌کنیم؛ چون نشانه‌ها و مسیرهای این اتوبوس‌ها تنها به چینی نوشته شده و راننده و راهنماهای آن‌ها بسیار کم انگلیسی می‌دانند. البته دستگاه سخنگوی این اتوبوس‌ها به زبان انگلیسی نام هر ایستگاه را اعلام می‌کند. سرعت اتوبوس‌ها هم بسیار بالاست و ممکن است گاهی با سرعت از ایستگاه موردنظرتان رد شوند و مجبور شوید در ایستگاه بعدی پیاده شوید، که شاید یک کیلومتر دورتر باشد، یا حتی بیشتر.
تا جای ممکن هم بهتر است در ترمینال اصلی سوار شوید تا جایی برای نشستن داشته باشید. تا می‌توانید هم در ساعت‌های شلوغی سراغ اتوبوس نروید، هوای مرطوب و گرم شانگهای خودش به اندازه کافی نفس‌گیر هست! اگر هم ناچار بودید در این ساعت‌ها سوار شوید، مراقب جیب‌برها باشید. بهای بلیط اتوبوس‌ها بسته به مسافت و نوع اتوبوس متفاوت و بین یک تا ۱۰ یوان متغیر است. اتوبوس‌های محلی ارزان‌ترهستند، اما به همان نسبت هم کثیف‌تر و شلوغ‌ترند. اتوبوس‌هایی که دستگاه تهویه دارند کمی گران‌تر هستند. مینی‌بوس‌های خصوصی هم بعضی از مسیرهای اطراف شهر را در بر می‌گیرند. ساعت کار اتوبوس‌ها از ۵ صبح تا ١١ شب است، به جز اتوبوس‌های سِری ٣٠٠ که در تمام طول شب کار می‌کنند.


مترو در شانگهای

متروی شانگهای تا سال ۲۰۱۶، شانزده خط زیرزمینی و بیش از سیصد ایستگاه داشته، که هر سال هم بیشتر می‌شوند. اگر ایستگاه‌های متروی شانگهای را به هم وصل کنیم، می‌توان گفت سیستم متروی شانگهای طولانی‌تر از سیستم متروی لندن و بزرگترین سیستم متروی جهان است. در چندین ایستگاه هم می‌توانید خط عوض کنید، که روی نقشه مترو نشان داده شده‌اند. ساعت‌های شلوغی از ۷ تا ۹ صبح و از ۵ تا ۷ بعدازظهر است. بهای بلیط هم از حدود یک تا ۱۱ یوان متغیر است که این بستگی به طول مسیرتان دارد. یادتان هم باشد که تا هنگام خروج از مترو، بلیت خود را دور نیندازید. اگر هم کارت شهری قابل شارژ دارید که چه بهتر.


تاکسی در شانگهای

تاکسی‌های شانگهای نسبتا گران‌تر از شهرهای دیگرند، اما خیلی در دسترس‌ هستند؛ شما به سادگی می‌توانید در اوج شلوغی و ترافیک شهر، با یک حرکت دست تاکسی بگیرید. بیشتر تاکسی‌ها هم کمربند ایمنی صندلی عقب را ندارند. نزدیک به دویست شرکت اداره تاکسی در شانگهای وجود دارد که چند تایی از آن‌ها با رنگ ویژه خودشان در شهر می‌چرخند. دو شرکت هم محبوب‌تر و بهتر از دیگران‌اند، که رنگ‌های آبی آسمانی و نارنجی دارند.

در سال ۲۰۱۶: قیمت روزانه تاکسی‌ها، از حدود ۱۳یوان برای سه‌کیلومتر است، در ۱۰ کیلومتر بعدی، برای هر کیلومتر حدود ۳ یوان و در ادامه راه برای هرکیلومتر حدود ۴ یوان به کرایه اولیه اضافه می‌شود. در هر سفر هم یک یوان برای هزینه سوخت ماشین باید بپردازید. از ۱۱ شب تا ۵ صبح این کرایه‌ها بیشتر می‌شوند. تاکسی‌های حومه شهر هم ارزان‌ترهستند. یادتان باشد معمولا راننده‌ها عدد کرایه را رُند می‌کنند و می‌گیرند. بیشترشان هم پرداخت با کارت‌های رفت‌وآمد شهری شانگهای را می‌پذیرند. اگر با زبان چینی آشنایی ندارید نقشه‌ای چینی همراه خود داشته باشید و مقصد را از روی نقشه به راننده نشان دهید. البته می‌شود با رابط محلی خود هم تماس بگیرید و از او بخواهید که به راننده توضیحات لازم را بدهد.


قایق‌موتوری و اتوبوس دریایی شانگهای

شما می‌توانید روی رودخانه هوانگ‌پو و در مسیر پوشی به پودونگ قایق‌موتوری کرایه کنید یا سوار اتوبوس‌های دریایی یا همان فری‌بوت شوید؛ این اتوبوس‌ها بین این دو منطقه چندین خط و بیش از ۴۰ ایستگاه دارند. تقریبا هر پانزده‌ دقیقه یک‌بار حرکت دارند و کرایه‌شان نسبتا ارزان است. بیشترشان بعد از ساعت ۹ شب و دو سه تا از آن‌ها بیست‌وچهار ساعته سرویس دارند.


دیدن مناظر با اتوبوس

چندین شرکت مختلف در شانگهای، برای گردشگران خارجی و گشت‌وگذارشان در دیدنی‌های شانگهای، اتوبوس دارند؛ برای جاهایی مانند باغ‌وحش شانگهای، برج مروارید شرق و جاده‌ لنگرگاه بائویانگ. بسیاری از این اتوبوس‌ها هم از ایستگاه اتوبوس ورزشگاه شرق شانگهای حرکت می‌کنند.


پای پیاده در شانگهای

شانگهای شهر خوبی برای پیاده‌روی است، به‌ویژه در بخش‌های قدیمی‌تر شهر مانند ساحل باند یا همان وایتان. اما یادتان باشد در منطقه‌هایی که ساخت‌وساز یا تعمیر دارند، ممکن است پیاده‌روها بسته باشند یا راه رفتن در آن‌ها چندان خوشایند نباشد. اینطور وقت‌ها و برای ردشدن از خیابان‌های شلوغ هم، بهتر است دنبال تونل ایستگاه‌های مترو باشید.


تونل گشت‌وگذار

با این سفر که کلا زیرزمینی است و سریع‌ترین و گران‌قیمت‌ترین راه گذر بین باند در پوکسی و برج تلویزیون مروارید در پودونگ، هیچ منظره‌ای را نمی‌بینید و بیشتر شبیه یک تله‌ی توریستی است! اما شاید برای شرایط خاص که خیلی عجله دارید برای رسیدن از این سر شهر با آن سرش، بسیار به دردتان بخورد؛ که حدود ۴۵ تا ۶۰ یوان برایتان هزینه دارد.

اتومبیل

توریست‌هایی که اقامت کوتاه در شانگهای دارند، اجازه‌ی کرایه کردن اتومبیل و رانندگی در این شهر را ندارند. البته این خبر آن‌قدرها هم غم‌انگیز نیست، رانندگی در خیابان‌های شانگهای برای تازه‌واردها خیلی خیلی سخت است. در هرحال هم که برای رانندگی در شانگهای نیاز به گواهینامه رانندگی چینی و همچنین اجازه‌نامه‌ی اقامت دارید. برای گرفتن گواهینامه‌ی چینی می‌توانید به اداره حمل‌ونقل شانگهای مراجعه کنید.