زورق: غذاهای بروکسل

غذاهای بروکسل مثل مردمش و مثل اتمسفر شهر، خوشحال، ساده و دلچسب‌اند. بروکسل به شهر اسنک‌های وسوسه‌آور و غذاهای خوشمزه اما نه چندان سالم معروف شده. درست است که از وافل‌های خوش‌آب و رنگ، سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ طلایی و شکلات‌های بهشتی بروکسل نمی‌شود گذشت، اما توی منوی یک رستوران بلژیکی خیلی چیزهای دیگر هم پیدا می‌شود که ارزش چشیدن دارند.
  • استووِریج یا کربوناده فلامانده نوعی خوراک گوشت گوساله با تردی حیرت‌انگیز است که همراه سیب‌زمینی سرخ‌کرده سرو می‌شود. شباهت‌هایی با بیف بورگینیون فرانسوی دارد اما افزودنی‌ها، چاشنی‌ها و شیوه پخت استووِریج متفاوت است.
  • تابستان در بلژیک فصل موسل است؛ صدف‌های دو کپه‌ای دریای شمال که از نوع فرانسوی بزرگتر و گوشتی‌تر هستند و از ماه ژوئن تا آوریل صید می‌شوند. این صدف‌ها با آب سبزیجات پخته می‌شوند و کنارشان هم سیب‌زمینی سرخ‌کرده سرو می‌شود که بلژیکی‌ها به آن مولس فریتس می‌گویند. موسل از بهترین غذاهای بروکسل و یک جورهایی غذای ملی بلژیک است.
  • بروکسلی‌ها استومپ را هم به عنوان غذای فرعی و هم به عنوان یک وعده اصلی شام یا عصرانه می‌خورند؛ ترکیب لطیفی از پوره سیب‌زمینی، هویج، پیاز و کلم که مزه دلچسبی دارد.
  • بولت ساس لا پین به معنی گوشت قلقلی در سس خرگوش است اما در اصل این غذای بروکسلی کاری به خرگوش‌ها ندارد. قلقلی‌های خوشمزه را از گوشت گوساله درست می‌کنند و در سس ترش و شیرینی از پیاز، شکر قهوه‌ای و سرکه سرو می‌کنند. البته مثل بیشتر غذاهای بلژیکی، سیب‌زمینی سرخ‌کرده پای ثابت است.

رستوران‌های بروکسل

بروکسل از آن شهرهایی است که در آن حسابی به شکم آدم خوش می‌گذرد. رستوران‌ها و کافه‌ها آنقدر متنوع‌اند که راه برای همه جور ماجراجویی غذایی باز است. چند تا از بهترین رستوران‌های بروکسل که بد نیست امتحان کنید:
  • رستوران نوردزی به معنی دریای شمال همانطور که اسمش نشان می‌دهد رستوران دریایی است. جای دنجی در مرکز شهر که پاتوق محلی‌ها است و توی منویش سوپ‌های فصلی، موسل یا صدف دوکپه‌ای، کراکت میگو با سس بشامل، کالاماری سرخ‌شده و خیلی چیزهای دیگر پیدا می‌شود که همه‌شان هیجان‌انگیزند. نوردزی در خیابان سنت کاترین قرار گرفته و به دیدنی‌های بروکسل هم نزدیک است.
  • رستوران اوزارمز دو بروکسل یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های بروکسل است که برای غذاهای بلژیکی کلاسیک مثل مولس فریتس (صدف دوکپه‌ای با سیب‌زمینی سرخ‌کرده) و کربوناده فلامانده (خوراک گوساله بلژیکی) معروف شده و محلی‌ها عاشقش هستند.
  • بروکسل شهر گرانی است ولی اگر می‌خواهید بدون اینکه خیلی به جیبتان فشار بیاید، غذای بلژیکی عالی بخورید، سراغ کافه نووو نزدیک گرند پلس بروید. کربوناده فلامانده، استومپ، غذاهای دریایی و خیلی چیزهای دیگر را تر و تازه برایتان سرو می‌کنند. البته غذاهای بین‌المللی و ساندویچ‌های خوشمزه هم دارند.
  • دکه‌های سیب‌زمینی فروشی را که همه جای شهر با سخاوت پخش شده‌اند، فراموش نکنید. فریتس یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده بلژیکی را توی قیف‌های کاغذی می‌ریزند و با سس مایونز به دستتان می‌دهند تا طعم بروکسل هیچ‌وقت از یادتان نرود.