زورق: رفت و آمد در بروکسل

شبکه حمل و نقل عمومی بروکسل و البته کل بلژیک گسترده و کاملا مدرن است و رفت و آمد در بروکسل را با مترو، اتوبوس و تراموا راحت، سریع و مطمئن کرده. وسایل نقلیه عمومی در بروکسل از ۶ صبح تا ۱۲ شب کار می‌کنند اما تاکسی‌ها هر ساعتی که بخواهید در دسترس هستند.

اتوبوس‌ و تراموا در بروکسل

خطوط ترامواها و اتوبوس‌های شهری زیاد و متنوع است و می‌توانید مطمئن باشید که به هرکجا بخواهید می‌رسید. مفیدترین خط اتوبوس برای توریست‌های بروکسل خط ۷۱ است که از میدان بروکر حرکت می‌کند و در ایستگاه‌های گالری سن هوبرت، ایستگاه مرکزی، موزه هنرهای زیبا، موزه موسیقی، کاخ رویال و بعضی دیدنی‌های بروکسل توقف دارد. نقشه مسیرهای تراموا و اتوبوس‌ و اطلاعات زمان‌بندی را ایستگاه‌ها و کیوسک‌های بلیط‌ فروشی بگیرید. اتوبوس‌ها از ۶ صبح تا ۱۱ شب کار می‌کنند اما برای جمعه شب‌ها و شنبه‌شب‌ها ۱۷ اتوبوس‌های مخصوص شبانه در نظر گرفته‌اند که مسیرهای مشخصی دارند و از ۱۲ شب تا ۳ صبح هر نیم ساعت حرکت می‌کنند. با اتوبوس‌ و تراموهای روی زمین لذت رفت و آمد در بروکسل چند برابر می‌شود چون همه زیبایی‌های شهر را ضمن حرکت می‌بینید.

متروی بروکسل

متروی بروکسل ۴ خط دارد، همه جای شهر را پوشش می‌دهد و بهترین وسیله رفت و آمد در بروکسل است. ایستگاه‌های مترو با حرف M سفید روی یک زمینه آبی همه جای شهر قابل تشخیص‌اند. انتظار نداشته باشید قطارها مثل متروهای مشهور لندن و نیویورک هر ۲ یا ۳ دقیقه برسند؛ رفت و آمد در بروکسل آنقدرها شتاب‌زدگی و استرس ندارد. قطار هر ۱۰ یا ۱۵ دقیقه می‌رسد و در عوض می‌توانید آثار هنری فوق‌العاده داخل ایستگاه را تماشا کنید که کار نقاشان برجسته بلژیکی هستند.


کارت بلیت
برای رفت و آمد در بروکسل بهتر است از باجه‌های داخل ایستگاه‌های مترو و اتوبوس کارت‌بلیت تهیه کنید. با خرید کارت بلیت می‌توانید از همه وسایل- مترو، اتوبوس، تراموا و قطار- استفاده کنید، البته به جز اتوبوس‌های شبانه که آخر هفته‌ها از ۱۲ شب تا ۳ صبح کار می‌کنند. کارت موبیب (MOBIB) انواع مختلف دارد و می‌توانید بر اساس مدت زمان سفرتان یک‌سفره، پنج‌سفره، ده سفره، یک روزه و یا سه روزه تهیه کنید. موقع ورود به مترو یا اتوبوس یا ترام، باید کارتتان را جلوی دایره سفید روی دستگاه‌های قرمز نگه دارید تا عمل کند. می‌توانید بلیت معمولی هم تهیه کنید، البته بلیتی که داخل اتوبوس از راننده می‌گیرید قیمتش بالاتر از بلیتی است که قبلا از باجه یا دستگاه خریده‌اید.