زورق: جشنواره‌ها و فستیوال‌های بروکسل

بروکسل یکی از آن پایتخت‌های خوشحال اروپایی است که توی جشن و فستیوال و شادی‌های شهری کلی حرف برای گفتن دارد. جشنواره‌ها و فستیوال‌های بروکسل تعدادشان زیاد است؛ از موسیقی و تئاتر و سینما تا عکاسی و گرافیک و از کمیک استریپ و فرش گل تا پایکوبی‌های شبانه و جشن‌های خیابانی. خوب است زمانبندی سفرتان را با شادترین و جالب‌ترین فستیوال‌های بروکسل تنظیم کنید.

فستیوال‌های هنری بروکسل

فستیوال بین‌المللی فیلم بروکسل در ژوئن هر سال در بروکسل برگزار می‌شود و تمرکزش روی سینمای اروپا است. جایزه این جشنواره تندیس زنبق طلایی است که یکی از نمادهای شهر بروکسل محسوب می‌شود.اگر به فیلم‌های ترسناک، جنایی یا علمی‌ تخیلی علاقه دارید، در ماه مارس یا آوریل به بروکسل سفر کنید و خودتان را به فستیوال فیلم فانتزی بروکسل برسانید. این فستیوال تخصصی از سال ۱۹۸۳ برگزار می‌شود و پرهیجان‌ترین فیلم‌های دنیا در آن شرکت می‌کنند.
غذاها و سواحل مدیترانه را همه دوست دارند؛ اگر کنجکاوید با سینمای مدیترانه آشنا شوید، بروکسل فستیوال فیلم مدیترانه هم دارد.دسامبر هر سال، حدود ۷۰ فیلم داستانی، مستند و کوتاه از چهار گوشه مدیترانه در فستیوال سینمای مدیترانه بروکسل شرکت می‌کنند. باغ‌های گیاه‌شناسی بروکسل میزبان هنردوستانی می‌شود که می‌خواهند طعم مدیترانه را روی پرده سینما بچشند.
جاز ماراتن، فستیوال موسیقی جاز بروکسل است که در ماه مه میدان‌های اصلی شهر را غرق خوشحالی و هیجان می‌کند. هر سال بهترین موزیسین‌های دنیا در بروکسل جمع می‌شوند تا حدود ۲۰۰ کنسرت در گرند پلس، میدان سابلون، میدان سنت کاترین و کافه‌ها و کلاب‌های شهر برگزار کنند. بی دلیل نیست که اسمش را ماراتن جاز گذاشته‌اند؛ طی این روزها پایتخت بلژیک تبدیل به پایتخت جاز می‌شود. اگر طرفدار سبک‌های مدرن‌تر و پرهیجان‌تر موسیقی هستید، کالر کافه برایتان بهترین فستیوال بروکسل است. جشنواره موسیقی کالر کافه، مخصوص موزیک معاصر شهری است که اواخر ژوئن یا اوایل جولای برگزار می‌شود. طی سه روز بروکسل صحنه کنسرت‌های هیپ هاپ، راک، فانکی، لاتین و دنس می‌شود. هر سال حدود ۷۰هزار موزیک‌دوست خوشحال در این فستیوال شرکت می‌کنند.
فستیوال تابستانی بروکسل هم فرصت خوبی برای تجربه‌های هنری شاد و رنگارنگ است. این جشنواره موسیقی ده روزه در آگوست هر سال در بروکسل برگزار می‌شود و سبک‌های متنوعی از الکترونیک و راک تا پاپ و هیپ هاپ و فولک را در بر می‌گیرد.

فستیوال‌های تفریحی بروکسل

فستیوال‌های بروکسل فقط مخصوص هنر نیستند. جشنواره زنبق یا فستیوال آیریس یکی از شادترین و معروف‌ترین جشنواره‌های بروکسل است. این فستیوال دو سه روزه در ماه مه، بروکسلی‌ها و همه مردم دنیا را دعوت می‌کند تا در یک جشن بزرگ خیابانی شرکت کنند. جشنی که برنامه‌هایش آنقدر متنوع است که همه سلیقه‌ها را راضی می‌کند. شب‌ها کلی کنسرت مجانی در فضای باز برگزار می‌شود و میدان‌های اصلی شهر را تبدیل به صحنه رقص و پایکوبی می‌کند. روز هم در گوشه گوشه شهر نمایش‌های هنری و تئاترهای خیابانی و عروسکی و اجرا می‌شود. این وسط کلی فرصت هم برای چشیدن غذاهای بروکسلی در خیابان دارید.هر دو سال یک بار در ماه آگوست، گرند پلس، میدان بزرگ بروکسل، با یک فرش گل عظیم پوشیده می‌شود. این فرش ۷۷ در ۲۴ متری با حدود یک میلیون گل بگونیا و هر سال با یک طرح متفاوت درست می‌شود. دیدن چنین چیزی آنقدر هیجان‌انگیز است که برای تماشای منظره‌اش از تالار شهر باید بلیت رزرو کنید. مراسم فرش گل یکی از دیدنی‌ترین جشنواره‌های بلژیک است.