زورق: محله‌های مسکو

اگر می‌خواهید تصویر درستی از جغرافیای شهری مسکو داشته باشید، بهترین راه این است که پنج‌ دایره‌ی هم‌مرکز را تصور کنید. هر کدام از این دایره‌ها در واقع یکی از پنج جاده‌ی کمربندی هستند که مرکز مسکو را در بر گرفته‌اند.
کمربندیِ داخلی، که در حدود نیم‌ کیلومتریِ شمال کرملین قرار گرفته، از خیابا‌ن‌های مُخُوایا، اُخُتنی، تئاترالنی، نُوایا و استرایا تشکیل شده است و سه میدان مهمِ مانِژنایا، تئاترالنایا و لوبیانسکایا هم توی همین کمربندی قرار گرفته‌اند.
حلقه‌ی بولوار یا بولوارنو کُلتسو حدود یک کیلومتر از کرملین فاصله دارد. هر تکه از این بولوار اسم مخصوص خوش را دارد و همه‌ی این اسم‌ها هم پس‌وندِ «بولوار» را یدک می‌کشند. بیشتر ساختمان‌های این حلقه را در قرن‌ هجدهم ساخته‌اند و ساختمان‌های مربوط به دوران صنعتیِ قرن نوزدهم از این بولوار به بعد شروع می‌شوند.
حلقه‌ی باغ یا سادُوو کُلتسو که سومین حلقه‌ی شهر است حدود دو کیلومتر با مرکز فاصله دارد و نام بیشترِ مناطقِ شمالی آن را سادُوایا فلان یا باغِ فلان گذاشته‌اند؛ بنابراین اگر دنبال منطقه‌ای می‌گردید که با کلمه‌ی سادُوایا شروع می‌شود، احتمالا این‌جا پیدایش می‌کنید. با این همه جالب است که بر خلاف حلقه‌ی سرسبز بولوار، توی حلقه‌ی باغ هیچ نشانی از باغ نمی‌بینید.
حلقه‌ی سوم یا ترِتو کُلستو ‌که البته می‌شود گفت که حلقه‌ی چهارمِ شهر است‌ بزرگراهی جدید، هشت لاینه و سریع‌ است که تازگی‌ها آن را ساخته‌اند تا بار ترافیکِ خیابان‌های مسکو را کم کند. این حلقه حدود ۵/۴ کیلومتر با کرملین فاصله دارد.
کمربندیِ خارجی یا اِم‌کِی‌اِی‌دی حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر از کرملین فاصله دارد و در واقع مرز شهر را مشخص می‌کند.
همه‌ی این حلقه‌های هم‌مرکز را خیابان‌هایی شعاع‌مانند به یکدیگر وصل می‌کنند و رود مسکو هم از شمال غربی به جنوب شرقیِ شهر جریان دارد. کرملین، مثلثی که رأسش به سمت شمال قرار گرفته و محیش ۷۵۰ متر است، درست در مرکز این حلقه‌هاست. میدانِ تاریخیِ سرخ را در ضلع شرقی و رود مسکو را هم در ضلع جنوبیِ کرملین خواهید دید.
مسکو شهر نسبتا مسطحی است و تنها بلندی‌های مهم شهر «تپه‌های گنجشک» هستند که در ۶ کیلومتریِ جنوب غربی کرملین قرار گرفته‌اند و یکی‌از هفت آسمان‌خراش دانشگاه مسکو را روی آن‌ها ساخته‌اند؛ آسمان‌خراش‌هایی که به «هفت خواهر» معروف‌اند و شاخص‌ترین ساختمان‌های مسکو به شمار می‌روند.