زورق: جشنواره‌ها و فستیوال‌های رم

فستیوال‌ها، موزه‌های زنده، رقصنده و رنگارنگی هستند که فقط در آن‌ها می‌شود هنوز هم زیبایی‌های سنت و فرهنگ این دنیای رو به جهانی شدن را دید. برای یک مسافر مشتاق که می‌خواهد همه زیر و بم شهری که به آن سفر می‌کند را بداند، راهی بهتر از دیدن جشن‌های بومی نیست؛ فستیوال‌هایی که به هر طریق، چه با موسیقی و رقص، رنگ و غذا، چه با مسابقه‌‌ی حیوانات بومی و بازی‌های هیجان‌انگیز، موجودیت و زیبایی‌های یک شهر را جشن می‌گیرند.

مارس و آوریل:

جشن سن‌جوزپه
این جشن پیروزی، بین واتیکان و کوه ماریو برگزار می‌شود. دکه‌های کوچک مخصوص سرو کردن خمیرهای سرخ شده و بازار ویژه‌ای هم نزدیک کلیسای سن جوزپه دارد.

هفته‌ی خوب‌های فرهنگی
در ماه‌های مارس و مه و در طی هفته‌ی فرهنگ، موزه‌ها و نگارخانه‌های عمومی به صورت رایگان باز هستند.

عید پاک
مراسم روشن کردن شمع، عصر روز جمعه، توسط پاپ و در راه کولوسئوم اجرا می‌شود. در ظهر یک‌شنبه‌ی عید پاک، پاپ درود سنتی‌اش را از ایوان میدان سنت‌پیتر برای مردم می‌فرستد.

نمایشگاه ازالیه
این نمایشگاه، با توده‌ای از ازالیه‌های بنفش که پلکان اسپانیایی را مزین می‌کنند، اواخر ماه مارس و ماه آوریل برگزار می‌شود.

زادروز رم
برای جشن زادروز رم در روز ٢١ آوریل، مردم رم برنامه‌هایی چون آتش‌بازی‌ تدارک می‌بینند و ورودی بسیاری از موزه‌ها مجانی می‌شود.

می:

اول ماه مه
در این روز جشنواره‌ی راک، گروه‌های موسیقی و جمعیت زیادی را به خیابان بازیلیکای سن جووانی در لاترانو می‌کشاند.

جشن بهار:
این جشنواره، که از اواخر ماه مه تا ژوئن برگزار می‌شود، موضوعاتی چون هنر، ورزش و تئاتر را در بر می‌گیرد. برای اطلاعات بیشتر، به سایت www.provincia.roma.it مراجعه فرمایید.

ژوئن:

مهمانی سن‌پیترو و پائولو:
این مهمانی در روز ٢٩ ژوئن برای مقدسین پشتیبان شهر برگزار می‌شود.

تولد جان تعمید دهنده:
بسیاری از مردم، از ٢٣ تا ٢٤ ژوئن، سالروز تولد جان تعمید دهنده را در اطراف بازیلیکای سن‌جووانی در لاترانو جشن می‌گیرند. در این حوالی بازارهای ویژه‌ای به راه می‌افتند و غذاهای سرپایی متنوعی هم پیدا می‌شود.

املاک رومی:
این رویداد بزرگ، از ژوئن تا اکتبر برگزار می‌شود و برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی را در هوای آزاد برپا می‌کند.
نشانی اینترنتی: www.romeguide.it/estate_romana

سپتامبر:

رم اروپا
در این جشنواره‌ی تئاتر، اپرا و رقص پاییزه که از آگوست تا سپتامبر طول می‌کشد، هنرمندان برجسته‌ای از سراسر جهان به روی صحنه می‌روند.
نشانی اینترنتی: www.romaeuropa.net

دسامبر:

نمایشگاه مجسمه
این نمایشگاه، هنگام میلاد مسیح به مدت یک هفته برگزار می‌شود؛ محل اصلی‌اش میدان ناووناست و مجسمه‌های دست‌ساز بسیار زیبایی را با صحنه‌ی تولد مسیح برای نمایش می‌گذارند.

مهمانی سن‌سیلوسترو
در این مهمانی که روز ٣١ دسامبر برگزار می‌شود، پاپ از کلیسای مسیح دیدن کرده و سرود نیایش خدا و عیسی را می‌خواند.

اولین روز سال نو
در روز ٣١ دسامبر، مردم با برگزاری کنسرت‌ها و آتش‌بازی‌ها، به پیشواز سال نو می‌روند.