زورق: آداب و رسوم در رم

ايتاليایی‌ها، مردم بسيار اجتماعی و خونگرمی هستند. هرچند ظاهرا در برخوردهای شخصی، تا زمان كه با شما آشنایی کامل پيدا نكرده‌اند، كمی رسمی به نظر می‌رسند. بهتر است سعی نكنيد در همان برخورد اول، با ایتالیایی‌ها زود خودمانی شويد؛ آن‌ها را به اسم كوچك صدا نزنيد؛ لفظ «Lei» (شما) را به جای «Tu» (تو) به كار ببريد، مگر اينكه مخاطبتان كودك باشد يا اينكه طرف مقابلتان قبلا شما را با اسم كوچك صدا زده باشد يا لفظ «Tu» را برايتان بكار برده باشد.

اگر با ایتالیایی‌ها دوست شدید و به خانه‌شان دعوت شدید، بد نیست بدانید که ایتالیایی‌ها، اهل اسراف و تجمل‌گرایی نیستند و دور هم جمع‌شدن‌های دوستانه و ساده را به تجملات ترجیح می‌دهند. اغلب مهمانان خود را به ناهار دعوت می‌كنند و اگر کسی را برای شام دعوت كنند، یعنی مهمان‌ها برایشان خیلی مهم بوده‌اند؛ در این جور مهمانی‌ها، میزبان، به محض ورود مهمان‌ها، حلقه گلی را به نشانه تشكر از پذیرش دعوت خود به آن‌ها هدیه خواهد داد. وقتی كه به خانه يك ايتاليايی دعوت می‌شويد، بهتر است با خود هديه‌ایی هم ببريد.

صرف غذا، مخصوصا در خانه، بسيار مفصل است؛ شام و ناهار اغلب با يك پيش‌غذا شروع می‌شود، يك غذای اول، غذای دوم، سپس سالاد، پنير، ميوه و دسر. صرف غذا، معمولا دو تا سه ساعت طول می‌كشد. انتظار برای رسيدن ميزبان از آداب مرسوم است و موقع خوردن پيش‌غذا هم اغلب در مورد غذا حرف می‌زنند.
ايتاليايی‌ها چندان وقت‌شناس نيستند، به همین دلیل، خودتان را برای شنيدن عذرخواهی‌های مختلف در اين مورد آماده كنيد.


ايتاليایی‌ها همان‌قدر كه به غذا اهميت می‌دهند، شيك‌پوشی هم برایشان مهم است. به هر حال این کشور یک قطب مهم در صنعت مد است. چه روز باشد چه شب، برای گردش‌های عادی هم لباس مرتب بپوشيد.

ايتاليايی‌ها آدم‌های خوشحالی‌اند و از زندگی لذت می‌برند. به قول يكی از مشهورترين فيلم‌های «فدريكو فلينی»، ایتالیایی‌ها «La dolce vita» یا همان «زندگی شيرين» دارند. آن‌ها، قدر غذای خوب را می‌دانند، همین‌طور قدر عشق، مد و هنر را. خوب است برای شریک شدن در شیرینی و شادی زندگی این مردم، کمی زبان ایتالیایی یاد بگیرید.
در ایتالیا غذا دادن به پرندگان ممنوع است؛ قوانین سخت‌گیرانه و عجیب دیگری هم در ایتالیا دارند که جریمه نقض هر کدامشان ممکن است از ۵۰ تا ۶۰۰ دلار باشد. اینکه کسی اجازه ندارد توی حوض‌‌های عمومی در شهر برود، باید در خیابان پیراهن به تن داشته باشند و روی سکوهای کنار خیابان غذا نخورند.