زورق: غذاهای رم

همه غذا‌های ایتالیایی را می‌شناسد و معمولا این غذاهای خوشمزه را امتحان کرده‌اند، چون همه‌جا، یک رستوران ایتالیایی پیدا می‌شود. غذا‌‌های ایتالیایی از متنوع‌ترین غذا‌های دنیا هستند و در بیشترموارد، به ذائقه‌ ما ایرانی‌ها سازگارند. دو چیز در همه‌ غذاهای ایتالیایی مشترک است؛ یکی تازگی مواد اولیه و دیگری سادگی در پخت‌و‌ پز. پیتزای ایتالیایی معروف‌ترین صادرات ایتالیایی‌هاست که معمولا در تنور ذغالی، بسیار نازک و همراه با موادی چون سبزی‌های تازه، زیتون و پنیر ویژه پخته می‌شوند. البته خود پیتزاها هم انواع مختلفی دارند و با ورود به کشور‌های مختلف، رنگ و شکل متفاوتی به خود گرفته‌اند. نان و پاستا و پیتزا و «ریزوتو» از غذاهای معمول ایتالیاست؛ ریزوتو شبیه دَمی خودمان است، با این تفاوت که آن‌ها برنج را اول در کمی روغن و پیاز تفت می‌دهند و بعد به آن آب اضافه می‌کنند. غیر از این‌ها، غذاهای ایتالیایی شامل خوراک‌ها و خورش‌های خوش‌رنگ و لعابی است که مواد تشکیل دهنده‌شان معمولا شامل آب‌غوره، ادویه (فلفل سیاه و دارچین و جوز بویا و میخک)، پنیر و حبوبات و روغن زیتون‌اند. ایتالیایی‌ها به غذاهای دریایی هم علاقه‌ خاصی دارند تا جایی که خورش‌های زیادی را با انواع ماهی‌ها و موجودات دریایی درست می‌کنند.


از این‌ها که بگذریم رم رستوران‌ها، کافه-رستوران‌ها و پیتزافروشی‌های خوب زیادی دارد که اغلبشان چشم‌انداز زیبایی هم دارند؛ به خصوص اگر شب‌ها که برای شام می‌روید، در فضای بیرون رستوران بنشینید. این که ایتالیا برای غذاهای خوشمزه‌اش معروف است، به این معنی نیست که همه رستوران‌های شهر خوبند. در رم کم نیستند رستوران‌هایی که ظاهر و چشم‌انداز بسیار خوبی دارند اما غذاهایشان تعریفی ندارند. برعکس رستوران‌های ناشناخته و بسیار ساده‌ای هم هستند که غذاهایشان فوق‌العاده است. با این وجود، بهترین توصیه‌ای که می‌توانیم در این زمینه به شما بکنیم این است که جاهایی را برای خوردن غذا انتخاب کنید که خودِ ایتالیایی‌ها زیاد به آنجا می‌روند.
برای خوردن غذاهای مختصر و اسنک، هم پیتزا فروشی‌های زیادی هست و هم بیشتر کافه‌‌ها ساندویچ سرد آماده دارند. در واقع ایتالیایی‌ها، اولین کسانی بودند که این‌جور غذاهای خیابانی را درست کرده‌اند؛ نمونه بارزش هم پیتزاست که به همه جای دنیا رفته است.


علاوه بر غذاهای محبوب و پر‌طرفدار، ایتالیا برای انواع نوشیدنی‌ها، دسرها و به خصوص بستنی‌های خوشمزه‌اش هم در دنیا معروف است. انواع کیک و شیرینی‌ و دسرهای فوق‌العاده‌ای مثل تیرامیسو از جمله خوردنی‌های خوشمزه‌ی ایتالیایی‌اند که به سادگی نمی توان از آن‌ها گذشت. جلاتوی معروف و محبوب ایتالیایی را کمتر کسی است که نشناسد؛ بستنی‌هایی بی‌نظیر با طعم‌های متنوع که آدم را به روزهای کودکی می‌برند. از بین نوشیدنی‌های ایتالیایی هم قهوه اسپرسو و کاپوچینو، خیلی پرطرفدارند،چه برای بومی‌ها و چه توریست‌ها.

هنر و سلیقه‌ ایتالیایی‌ها در زمینه‌ آشپزی آن‌قدر زیاد است که غذاها و دسرهای این کشور جزو بهترین سوغاتی‌هایی است که گردشگران با خودشان به خانه می‌برند.