زورق: غذاهای آتن

غذا در آتن

بهترین و شاید لذت‌بخش‌ترین بخش سفر به آتن، خوردن غذا‌های لذیذ یونانی است. هرچقدر هم در مورد غذا سختگیر باشید، از خوراک‌های وسوسه‌انگیز آتن نمی‌توانید بگذرید. سبک غذاهای یونانی از آشپزی مدیترانه‌ای و همینطور ایتالیایی و ترکی تاثیر گرفته و به ذائقه ایرانی نزدیک است. ما کباب کوبیده را با نان سنگک، ریحان تازه و دوغ می‌خوریم و یونانی‌ها همان را با پیتا (نان مخصوص مدیترانه) و پیاز و جعفری به صورت ساندویچ سبک سرو می‌کنند.

میوه‌ها و سبزی‌ها

نقش مهمی در اغلب غذاها و مزه‌های یونانی دارند و بشقاب‌های رنگارنگ یونانی معمولاً با گوجه‌فرنگی، سیر، فلفل، بادنجان، زیتون و غلات همراهند. سالاد یونانی معروف را هم که همه می‌شناسیم: گوجه فرنگی، خیار، پیاز، فلفل، زیتون و ورقه‌های پنیر فتا با چاشنی همیشگی مدیترانه که روغن زیتون و سرکه است. سالاد یونانی جزء باید‌های خوردنی یونان است.

بلغور، پاستا و دلمه در آتن

از مرسوم‌ ترین غذاهای آتن هستند. آتنی‌ها عاشق میوه و سبزیجات‌اند اما گوشت بره هم در خیلی از غذاهایشان جزء اصلی‌ست؛ به خصوص در غذاهایی که در مراسم مذهبی پخته می‌شوند.

غذای دریایی در آتن؛ ماهی

یکی از غذاهای محبوب آتنی‌هاست که آن را کبابی، سرخ‌شده و یا بخار‌پز می‌خورند و بیشتر به عنوان شام در کنار بشقاب سبزیجات سرو می شود.
آتنی‌ها و به طور کلی مردم یونان، تنها غذا‌خوردن را دوست ندارند؛ معمولاً دسته‌جمعی و در فضای باز غذا می‌خورند. حتی در روزهای بارانی هم مردم زیادی را می‌بینید که در خیابان و زیر چتر مشغول غذا خوردن‌اند. تقریباً همه رستوران‌های آتن تراس و یا خیابان جلوی رستوران را برای نشستن مشتری‌ها چیده و آماده کرده‌اند.
آتنی‌ها عاشق نوشیدن‌اند و معمولاً کلی نوشیدنی با غذایشان می‌خورند؛ به همین خاطر رستوران‌های آتن هم اغلب کافه-رستوران هستند. ناحیه‌ پسیری و همینطور مناطق گیزی و روف محله‌های خوبی برای لذت بردن از مزه دلچسب یونان و کمی پرخوری‌ هستند. در این مناطق رستوران‌ها و کافه‌های شیک با قیمت‌های گوناگون پیدا می‌کنید که خوراک‌های تر و تازه‌ی یونانی سرو می‌کنند.