زورق: رفت و آمد در پاریس

رفت‌و‌آمد در پاریس در واقع گشت‌وگذار است و ارزان‌ترین و بهترین راهش، پای پیاده است و بعد از آن مترو. متروی بزرگ و قدیمی پاریس با آن دالان‌های تو در تو و پله‌های عمیقش، همه‌ی شهر را به هم وصل می‌کند: ۱۶ خط مترو که از ۵ صبح تا ۱۲:۳۰ شب کار می‌کنند.


متروی پاریس دو نوع خط دارد: خطوط عادی که با شماره مشخص شده‌اند و خطوط سریع (RER) که حومه‌های شهر از جمله فرودگاه‌های پاریس را به هم متصل می‌کنند و با حروف مشخص شده‌اند. اما پاریس را بهتر است از روی زمین ببینید نه زیر زمین. خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های این شهر جان می‌دهند که پیاده در آن‌ها راه بیفتید و هر ‌از ‌گاهی هم در کافه‌‌ای کنار خیابان قهوه بخورید یا از دکه‌ای ساندویچ بخرید. خوبی دیگر این پرسه‌زدن‌ها، پیدا کردن سکانس‌های آشنای فیلم‌هایی است که دیده‌اید. البته در خیابان‌های باریک و قدیمی مراقب رانندگان تاکسی باشید که معمولا بی‌مهابا رد می‌شوند.


خطوط اتوبوس پاریس زیادی پیچیده هستند اما برای دیدن شهر بد نیست امتحانشان کنید. از همان بلیط‌های مترو می‌‌توانید برای اتوبوس هم استفاده کنید. حتی از خود راننده هم می‌توانید بلیط بخرید. استفاده از اتوبوس‌های تور باز پاریس که معمولا سقف ندارند هم ایده‌ خوبی برای گشت‌و‌گذار در شهر است. در هر حال اتومبیل کرایه نکنید؛ به خاطر ترافیک زیاد و پارکینگ‌های کم چیزی جز دردسر برایتان ندارد.


ایستگاه‌های تاکسی را هم به راحتی نزدیک هتل‌ها، بیمارستان‌ها و گذرگاه‌های اصلی شهر می‌توانید پیدا کنید. اما اگر برای رفتن به جای مهمی تاکسی می‌گیرید، از قبل تلفنی رزرو کنید. برای حمل بار هم باید مبلغی اضافه بپردازید.
امکان جالب دیگری هم در پاریس دارید: دوچرخه. ایستگاه‌های دوچرخه در نقاط پررفت‌و‌آمد پاریس مستقر شده‌اند و برای استفاده باید ویزاکارت یا مسترکارت داشته باشید البته تا ۳۰ دقیقه استفاده رایگان است.