زورق: آداب و رسوم در پاریس

  • پاریسی‌ها به تحصيلات، لباس، غذا و هنر اهميت زيادي مي دهند و به طور كلي روي زبان خود تعصب دارند و ترجيح مي دهند به زبان ديگري صحبت نكنند. بنابراین اگر فرانسوی ندانید، ممکن است کمی به مشکل بربخورید. البته نهایتا با همان انگلیسی و کمی ایما و اشاره می‌توانید گلیمتان را از آب بیرون بکشید. شنیدن زبان خوش‌آهنگ و دوست‌داشتنی فرانسوی از زبان محلی‌ها هم لطف خودش را دارد.
  • از عادات اجتماعی جالب پاریسی‌ها این است که برای کوچکترین برخورد بین دو نفر یا وسایلشان از هم عذر‌خواهی می‌کنند. بنابراین بد نیست کلمه‌ی پرکاربرد «pardon» (پَقدون) و برای عذرخواهی‌های شدید‌تر کلمه‌ «désolé» (دزوله) را به یاد داشته باشید. پاریسی‌ها در سلام کردن هم همیشه پیشقدم‌اند؛ در لابی هتل، در اتوبوس و حتی در آسانسور مردم بی‌مقدمه به شما سلام می‌کنند و هنگام خارج شدن هم خداحافظی می‌کنند.
  • عادت مشهور دیگر کافه‌نشینی است که بخش مهمی از زندگی روزانه‌ پاریسی‌هاست. در پاریس اولین جایی که برای یک قرار دوستانه یا یک دیدار کاری پیشنهاد می‌شود، کافه است. هزینه‌ زیادی هم ندارد؛ گاهی با یک قهوه‌ ۲ یورویی می‌شود ساعت‌ها در کافه نشست و گفتگو کرد و البته در تمام این مدت کسی هم برای این توقف طولانی معترض نخواهد شد. گارسن‌های رستوران‌ها هم عموما مشکلی با نشستن طولانی‌مدت یا سفارش دادنِ فقط سوپ یا سالاد ندارند.
  • پاریسی‌ها صحبت کردن با تلفن در اماکن عمومی به خصوص در فضا‌های بسته را چندان دوست ندارند. به خصوص در تاکسی‌ها بهتر است تا جای ممکن با تلفن همراهتان صحبت نکنید.