زورق: محله‌های پراگ

رودخانه‌ «ولتاوا»(Vltava) با شکل علامت سوال مانندش، از میان شهرپراگو از بالای مرکز شهر می‌گذرد. خود شهر، بی حساب و کتاب روی زمین نشسته و از دوران قرون وسطی، همین‌طور رشد کرده و هر چه حاشیه و روستای کوچک دور و برش داشته را به خود جذب کرده.

قدیمی‌ترین بخش‌های شهرپراگ، درست پایین رودخانه واقع شده؛پل چارلزکه اصلی‌ترین محل گذر از رودولتاواست، نقطه‌ای شروعپراگاست. انتهای غربی پل، بهشهر کوچکیا «مالا استرانا»(Mála strana) می‌رسد که محله‌ی زیبایی است پر از ساختمان‌های قدیمی سبک باروک و باغ‌های پنهان از چشم و خیابان‌های سنگ‌فرش و کافه‌ها و رستوران‌های برِ میدان.کلیسای سنت نیکلاس،باغ‌های والنشتاین،موزه‌ فرانتس کافکاودیوار جان لنون، مهمترین جاذبه‌های توریستی این بخش از شهرند.

خیابان «نرودوا»(Nerudova)،جاده‌ی شاهیقدیم، پل چارلزرا به میدان اصلی «هرادچنی»(Hradčany) یا «ناحیه‌ی قلعه»وصل می‌کند. قلعه‌ی قرون وسطاییپراگرا منارهای نوک تیز «کلیسای جامع ویتوس»- که تقریبا از همه جای شهر دیده می‌شوند - احاطه کرده‌اند. این محله جز سر ظهر که مردم برای تماشای مراسم عوض شدن نگهبان‌ها جمع می‌شوند، خلوت و آرام و بی سر و صداست و کوچه‌های باریکی دارد که جان می‌دهند برای قدم زدن.

انتهای شرقیپل چارلزبه خیابان شلوغ «کارلووا»(Karlova) و میدان بخش قدیمی شهر می‌رسد.شهر قدیم(Staré Město یا Old Town) از یک طرف با رودخانه و از طرف دیگر با دیوارهای قدیمی شهر احاطه شده است. بیشتر دیدنی‌های شهر هم در همین بخش واقع شده‌اند؛ ازتالار قدیم شهروساعت نجومیگرفته تاخانه‌ی شهرداریوموزه‌ی یهودو بسیاری از تئاترها و سالن‌های موسیقی شهر.

شهر جدیدکه در زبان چک Nové Mésto خوانده می‌شود، بین شرق تا جنوبشهر قدیمنشسته، البته جدید که می‌گوییم، معنایش همین دیروز و پریروز نیست؛ بلکه به قرن چهاردهم میلادی برمی‌گردد.موزه‌ی ملیوموزه‌ی موچا،تئاتر ملیو بسیاری از رستوران‌ها و هتل‌های مدرن و جدیدپراگهم در همین محله واقع شده‌اند.

بقیه‌ی محله‌های دور از مرکزپراگ، همگی جدیدتر و مربوط به قرن نوزده و بیست میلادی هستند و با تنها ده- پانزده دقیقه تراموا یا متروسواری می‌شود به آن‌ها رفت. حاشیه‌ی شرقی،وینوهرادی(Vinohradi) است با کوچه‌پس‌کوچه‌های پر دار و درخت و کافه‌های خودمانی. شرق‌تر از آن به «ورشویس»می‌رسد و «ژیژکوف»با برج تلویزیونی بلندبالایش، در شمال این منطقه است.

برگردیم به محله‌های دور از مرکز؛ در شمال «هرادچنی»، محله‌های «هوله‌شویتسه»(Holešovice )، «دجویتسه»(Dejvitce) و «بوبنچ»(Bubeneč) واقع شده‌اند که تقریبا جز گالری هنر «ولترژنی»و پارک‌های «لنتا»و «استروموفکا»چیز دندان‌گیری در آن‌ها نیست، اما پر شده‌اند از رستوران‌ها و کافه‌ها و کلاب‌های خوب و عالی. محله‌ی صنعتی «اسمیچوف»(Smíchov ) در جنوب شهر کوچک هم همین‌طور است.