زورق: غذاهای پراگ

مهم‌ترین وعده‌ی غذایی در میان اهالی چک، ناهار است: گوشت سرخ شده در کنار یک چیز نشاسته‌دار مثل سیب‌زمینی آب‌پز یا سرخ‌شده . ماهی چندان محبوبیتی ندارد، اما راحت پیدا می‌شود. دسرهای مرسوم، یکی پای میوه است و دیگر کرپ یا بستنی. وقت ناهار و شام، رستوران‌های خوب هم معمولا شلوغ می‌شوند و بد نیست از قبل میز خود را رزرو کنید.
انعام دادن در رستوران‌های پراگ مرسوم است. در کافه‌ها و رستوران‌های ارزان، می‌توانید مبلغ صورتحساب را گرد کنید و در جاهای شیک‌تر، بین ده تا پانزده درصد به آن اضافه کنید. اگر دنبال غذاهای سریع و دم دست می‌گردید، به‌خصوص در شهر قدیم گاری‌ها و چرخ‌های زیادی پیدا می‌کنید که هات‌داگ و نوشیدنی‌های ادویه‌دار می‌فروشند. هات‌داگ‌های چک لذیذ و چرب و چیلی‌اند و با سس خردل و کچاپ در باگت‌های کوچک به مشتری‌ها عرضه می‌شوند. اما برای فست‌فودهای جدی‌تر، به میدان وَکلَوَک (Václavák) بروید و یکی از فست‌فودهای زنجیره‌ای بین‌المللی را انتخاب کنید.
روزهای وسط هفته و غیر تعطیلات، تقریباً تمام رستوران‌ها بین ساعت یازده تا دو بعدازظهر، غذای تخفیف‌خورده هم دارند. البته حواستان باشد که بیشتر وقت‌ها منو به زبان چک است و باید از پیشخدمت بخواهید که نسخه‌ی انگلیسی منو را برایتان بیاورند، وگرنه به بخت و اقبالتان بسته است که غذای جلوی رویتان را دوست باشید یا نه.

رستوران «Saté» درهرادچنی

قیمت‌های ارزانی دارد و یک وعده غذا در آن بین ٨٠ تا ١٢٠ کرون می‌شود. ساته غذاهای اندونزیایی و مالایی سرو می‌کند، پنج دقیقه پیاده از ضلع غربی قلعه فاصله دارد و از ساعت ١١ صبح تا ١٠ شب باز است.
تلفن: ۲۲۰۵۱۴۵۵۲

رستوران «U Zlaté Hrušky»

رستورانی لوکس و گران قیمت در همین منطقه است که ماهی، ماکیان و گوشت شکار را به سبک آشپزی چک سرو می‌کند. این رستوران هم بین توریست‌ها و هم اهالی پراگ محبوبیت فراوان دارد و هر بشقاب غذایش حدود ٦٠٠ تا ٨٠٠ کرون است. ساعت کار رستوران از ١١:٣٠ تا ٣ بعدازظهر و ٦:٣٠ تا ١٢ شب است و تابستان‌ها می‌شود در حیاطش هم نشست.
تلفن ۲۲۰۵۱۴۷۷۸

رستوران «Cantina»

یکی از رستوران‌های میانه‌قیمت در شهر کوچک است که غذاهای سبک تگزاس و مکزیک را جلوی مشتری‌ها می‌‌گذارد. کانتینا از ظهر تا نیمه شب باز است و غذاهای اصلی‌اش بین ١٢٠ تا ٣٠٠ کرون قیمت دارند.
تلفن: ۲۵۷۳۱۷۱۷۳

رستوران «HergetovaCihelna»

با بالکن خوش‌منظره‌ای رو به پل چارلزو حاشیه‌های شهر قدیم، غذاهای خوشمزه و متنوعی هم دارد. از تمپورای تن ماهی گرفته تا فاهیتای مرغ و غذاهای اصیل چک و چین و انواع برگر. قدر مسلم این است که هیچ کس در این رستوران گرسنه نمی‌ماند.
ساعت کار رستوران از ٩ صبح هر روز تا ٢ صبح روز بعد است و غذاهای اصلی‌اش، بین ٢٢٥ تا ٥٥٠ کرون قیمت دارند.
تلفن:۲۵۷۵۲۵۵۳۴

رستوران «Country life»

درشهر قدیم، قیمت‌های ارزانی دارد و غذاهای بسیار سالمی را آماده می‌کند. بوفه‌ی سالاد، ساندویچ‌های متنوع، پیتزای سبزیجات تر و تازه و گولاش از دیگر غذاهای این رستوران‌اند. کانتری‌لایف شعبه‌ای هم در شهر جدید دارد و هر دو شعبه، ساعت ناهار بسیار شلوغ می‌شوند. این رستوران از دوشنبه تا پنج شنبه از ٨:٣٠ صبح تا ٧ بعدازظهر، جمعه‌ها از ٨:٣٠ صبح تا ٦ بعدازظهر و یکشنبه‌ها از ١١ صبح تا ٦ بعدازظهر باز و قیمت غذاهای اصلی آن بین ٧٥ تا ١٥٠ کرون است
تلفن: ۲۲۴۲۱۳۳۳۶

رستوران «Dahab»

رستورانی با قیمت‌های متوسط درشهر قدیم است که به سبک آفریقای شمالی دکور شده، کم‌نور است و قالیچه‌ها و مخده‌های شرقی دارد و با چای نعنایی مراکشی و موسیقی جاز شرقی به مهمانان خوش‌آمد می‌گوید. منوی رستوران شامل کوس‌کوس، تجینه (نوعی تاس‌کباب با گوشت و سبزیجات) و غذاهای متنوعی با گوشت بره و جوجه است و به عنوان دسر هم باقلوای خوشمزه‌ای دارد. انواع چای هندی، چینی و ترکی به همراه قلیان هم برای مهمانان آماده می‌شود. این رستوران از ظهر تا ١ صبح روز بعد غذا سرو می‌کند و قیمت غذاهای اصلی‌اش بین ٢٠٠ تا ٤٠٠ کرون است.تلفن: ۲۲۴۸۲۷۳۷۵

پیتزا فروشی «Kmotra»

در شهر جدید، یکی از قدیمی‌ترین پیتزاهای پراگ را با قیمتی ارزان عرضه می‌کند. پیتزاهای کموترا متنوع‌اند و در اجاق‌های زغالی تهیه می‌شوند. رستوران از ١١ صبح تا ١٢ شب باز است، اما حول و حوش ساعت ٨ شب حسابی شلوغ می‌شود قیمت هر پیتزا هم –بسته به مواد اولیه‌اش- بین ٨٥ تا ١٣٠ کرون است.
تلفن: ۲۲۴۹۱۵۸۰۹

رستوران «Neklana»

در «ویشهراد» واقع شده و جزو رستوران‌های ارزان پراگ به شمار می‌رود. این رستوران کنار یک مجموعه آپارتمانی با سبک کوبیسم کلاسیک سال ١٩١٥ واقع شده، اما با نمای بیرونی قرمز رنگش، جلوه‌ای شاد و خودمانی پیدا کرده. اینجا غذاهای اصیل و دلچسب کشور چک از جمله سوپ قارچ و سیب‌زمینی همراه با نان چاودار سرو می‌شوند. منوی رستوران به سه زبان چک، انگلیسی و آلمانی است و گرامافونی متعلق به دهه‌ی ٨٠ که آهنگ‌های قدیمی پخش می‌کند، لذت غذا خوردن در این رستوران را دو چندان می‌کند. رستوران نکلانا از ١١ صبح تا نیمه شب باز است و قیمت غذاهای اصلی‌اش بین ١٠٠ تا ٢٠٠ کرون است.
تلفن: ۲۲۴۹۱۶۰۵۷