زورق: جشنواره‌ها و فستیوال‌های باکو


فستیوال‌های آذربایجان کم نیستند و آذری‌ها در تمام طول سال بهانه‌های رنگارنگی برای خوشحالی دسته‌جمعی و جشن گرفتن دارند. به خصوص ماه می که زمان اوج کنسرت‌ها و اتفاقات شاد دیگر است. مناسبت‌های مذهبی مثل عید فطر و عید قربان یا جشن‌های ملی مثل روز استقلال هم از مهم‌ترین فستیوال‌های باکو هستند.

جشن نوروز در باکو

هیجان‌انگیزترین و پرشورترین فستیوال باکو جشن نوروز است. آذری‌ها هم مثل ما بهار طبیعت را جشن می‌گیرند، سفره هفت سین پهن می‌کنند و رقص و پایکوبی حسابی راه می‌اندازند. هیچ نوروزی در باکو بدون موسیقی سنتی آذری، آوازخوانی عاشیق‌ها و رقص فولکلور آذری با آن حرکات چست و چابک کامل نمی‌شود. البته شیرینی‌های هوس‌انگیز مثل باقلوا و شکربورا هم پای ثابت مهمانی‌ها و جشنواره‌های نوروزی‌ باکو هستند.

فستیوال بین‌المللی جاز در باکو

اهالی باکو عاشق موزیک جاز هستند و سبک مخصوص خودشان را هم دارند. باکو یک جایی به نام مرکز جاز هم دارد که در خیابان رشید بهبودف قرار گرفته و پاتوق اهالی موسیقی است. فستیوال بین‌المللی جاز باکو مهم‌ترین فستیوال باکو است که هر سال در اکتبر برگزار می‌شود و علاقه عمیق آذری‌ها را به این سبک موسیقی به همه دنیا نشان می‌دهد. طی روزهای فستیوال شهر باکو غرق کنسرت‌های باشکوه و اجراهای زنده بی‌نظیر می‌شود: آوازخوانی افسانه‌ای عاشیق‌ها با تار، موسیقی مقامی نواحی آذربایجان و اجراهای مختلف هنرمندان آذری با سازهای جاز مثل پیانو و ساکسیفون. البته موزیسین‌های مطرح از گرجستان، روسیه، آلمان، کانادا، آمریکا و خیلی جاهای دیگر هم در این فستیوال شرکت می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم هر طور شده برنامه سفرتان به باکو را با تقویم فستیوال جاز هماهنگ کنید. شنیدن محبوب‌ترین شاهکارهای موسیقی آذری مثل ساری گلین، ریحان و آیریلیق به صورت زنده در باکو حسابی وسوسه‌کننده و البته خاطره‌ای فراموش‌نشدنی است. برای اطلاعات کامل در مورد زمان‌بندی، قیمت‌ها و رزرو به وب‌سایت فستیوال سر بزنید.


جشن روز استقلال آذربایجان

یکی دیگر از جشنواره‌های باکو جشن روز جمهوری است. روز ۲۸ مه ۱۹۱۸ آذربایجان از جماهیر شوروی جدا شد و جمهوری دموکراتیک آذربایجان شکل گرفت. توی این روز اهالی باکو به خیابان می‌آیند، کارناوال راه می‌اندازند و استقلال کشورشان را جشن می‌گیرند.

عیدهای اسلامی در باکو

عیدهای اسلامی هم جزء مهم‌ترین فستیوال‌های آذربایجان هستند. اهالی باکو روز عید قربان یا قربان بایرام بز یا گوسفند قربانی می‌کنند، غذاهای سنتی می‌پزند و مهمانی می‌گیرند. توی این روزها اگر در باکو باشید، کلی نذری خوشمزه در خیابان پخش می‌کنند که می‌توانید دلی از عزا درآورید. رمضان و عید فطر هم جزء جشن‌های مذهبی باکو هستند. بعد از افطار خیابان‌ها شلوغ می‌شود و همه رستوران‌ها منوی مخصوص افطار آماده می‌کنند. روز عید فطر هم شهر باکو غرق شیرینی‌های خوش و عطروبو و غذاهای لذیذ آذری می‌شود.