زورق: بازارهای محلی باکو

مراکز خرید باکو را که حسابی گشتید و از برندهای محبوبتان خرید کردید، حتما سراغ بازارهای سنتی باکو هم بروید. باکو یکی از قدیمی‌ترین شهرهای قفقاز با کوله‌باری از سنت و تاریخ است و طبعا گشت زدن بین بازارهایش لذتی فراموش‌نشدنی است. هم سوغاتی و یادگاری می‌خرید و هم کمی لا به لای زندگی روزمره محلی‌ها نفس می‌کشید. مرکز خریدهای شیک و مدرن را شاید بشود توی هر شهر دیگری هم پیدا کرد، اما خرید از بازارهای سنتی باکو تجربه‌ای مخصوص همین شهر است.

سوغاتی‌های باکو

مهم‌ترین سوغاتی باکو و کلا آذربایجان کلاه، چیزهای مسی و فرش است. البته کیف‌های دست‌‌دوز، شال‌های ابریشمی و ظروف سفالی هم یادگارهای خوبی هستند که هم قیمت مناسبی دارند و همه خیلی متنوع‌اند. برای خرید سوغاتی اول به شهر قدیم باکو بروید. همان حوالی یک مغازه قدیمی به نام علی بابا هست که محلی‌ها خیلی دوستش دارند و چیزهای سنتی جالبی می‌فروشد. توی خیابان نظامی و میدان فانتین مغازه‌های محلی زیادی هستند که می‌توانید از آن‌ها صنایع دستی آذربایجان بخرید. بازار سنتی باکو معروف به توریست بازار هم جای خوبی هم برای گشت زدن و تماشا و هم تهیه یادگاری‌های نه چندان گران است. اگر از چیزهای آنتیک و تاریخی خوشتان می‌آید، چند مدال یادگاری از دوران شوروی بخرید. برای خرید در باکو سعی کنید چانه بزنید و از فروشنده‌های محلی و مغازه‌های سنتی تخفیف بگیرید. اگر از یک ظرف مسی یا کیف دست‌دوز خوشتان آمد، یادتان باشد احتمالا نمونه‌اش را جای دیگر هم پیدا می‌کنید، پس برای خرید عجله نکنید و قیمت‌ها را مقایسه کنید.

بازارهای محلی باکو

جالب‌ترین بازار محلی باکو تازه بازار است؛ بازار روباز و خوش‌آب و رنگی که خودش جزء دیدنی‌های باکو است و جان می‌دهد برای عکاسی. سبزیجات و میوه‌های تر و تازه و خاویار محلی که فروشنده‌ها با زبان زیبای آذری برایشان بازارگرمی می‌کنند. البته اسم دلنشین بازار خودش نشان می‌دهد که چه چیزی تویش می‌فروشند. یاشیل بازار هم حال و هوایی شبیه تازه بازار دارد و به معنی بازار سبز است. یعنی جایی که سبزیجات تازه فروخته می‌شود. آذری‌ها مثل ما سبزی خوردن زیاد مصرف می‌کنند و بازارهایشان همیشه بوی ریحان و گشنیز تازه می‌دهد. بازارهای مواد غذایی باکو زیاد و متنوع هستند و به جز میوه و سبزیجات، آجیل و خشکبار، ادویه‌های مختلف، ماهی‌های تازه دریای خزر و کلی خوراکی محلی دیگر هم می‌فروشند. بازارهای باکو بهترین جا برای چشیدن طعم خوراکی‌های محلی تازه و گرفتن عکس‌های کارت پستالی هستند.