زورق: نکات سفر به وین

  • در وین، بانک‌ها بهترین گزینه برای تبدیل پول به یورو هستند، اما کارمزدشان کمی با هم فرق می‌کند. برای این که مجبور نشوید چند بار کارمزد بپردازید، سعی کنید هر مقدار پولی را که لازم دارید یکباره به یورو تبدیل کنید.
  • اگر چند روز در وین می‌مانید، خرید کارت تخفیف وین یا «دی وین کارته» به‌ سودتان خواهد بود، چون با این کارت ۹/۱۹ یورویی می‌توانید سه روز بدون محدودیت از شبکه‌ی حمل و نقل عمومی استفاده کنید و در بعضی موزه‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها، فروش‌گاه‌ها و تورهای سیاحتی هم تخفیف بگیرید.
  • سعی کنید توی محله‌های قدیمی‌تر شهر بیش‌تر پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید و لذت بردن از دیدنی‌های این محله‌ها را فدای سرعت زیاد نکنید، مخصوصا در اینرشتات و فاصله‌ی دو کیلومتری بین دانشگاه و تالار اپرا در رینگ.
  • وینی‌ها برای این که کار خودشان را توی نشانی دادن راحت کنند، مناطق را شماره‌گذاری کرده‌اند. هر چه شماره‌ی یک منطقه بالاتر باشد، یعنی آن منطقه از مرکز شهر دورتر است. نشانی‌ها را هم به شکل یک عبارت سه بخشی می‌نویسند که از چپ به راست شامل شماره‌ی منطقه، نام یا شماره‌ی خیابان و شماره‌ی ساختمان و آپارتمان است. مثلا نشانی «۰۱, Kärntner strasse, ۴۳/۱۲» یعنی آپارتمان شماره‌ی ۱۲ در ساختمان پلاک ۴۳، خیابان کارنتنر در منطقه‌ی یک. یادتان باشد شماره‌ی بعد از نام خیابان شماره‌ی ساختمان است و عدد بعدی هم شماره‌ی آپارتمان را نشان می‌دهد.
  • وین موزه‌ها‌ی زیادی دارد و خیلی از این موزه‌ها هم آنقدر بزرگ هستند که فرصت نمی‌کنید یکباره کل آن‌ها را ببینید. بنابراین، قبل از دیدار از موزه‌ها اطلاعاتی درباره‌ی گنجینه‌هایشان داشته باشید تا بتوانید یک راست به بخشی بروید که بیشتر دوستش دارید.
  • بیشتر رستوران‌های محله‌های توریستی منوی انگلیسی هم دارند، اما خیلی از رستوران‌ها اسمِ غذای روز را که معمولا بهترین غذای رستوران است، روی تخته سیاه می‌نویسند، نه در منو. بنابراین، درباره‌ی غذای روز از پیش‌خدمت سؤال کنید تا از دستش ندهید.
  • ارزان‌ترین راه تهیه‌ی غذا در وین، که گاهی یک یورو بیش‌تر خرج ندارد، این است که از سوپرمارکت‌ها ساندویچ اتریشی بخرید. توی سوپرمارکت‌ها انواع فرآورده‌های گوشتی، پنیر و نان را چیده‌اند و شما می‌توانید با اشاره به موادی که دوستشان دارید مخلفات ساندویچتان را انتخاب کنید یا حداکثر پولی را که می‌خواهید برای ساندویچ بدهید به فروشنده بگویید تا ساندویچ را برایتان آماده کند. تازگی، کیفیت و تمیزی مواد غذایی این سوپرمارکت‌ها معمولا بهتر از کیوسک‌های خیابانی است. در نان‌فروشی‌های شهر هم خوراکی‌های رنگارنگی با قیمت مناسب پیدا می‌کنید، از نان دارچینی تازه گرفته تا انواع پیتزا. بیش‌تر نان‌فروشی‌ها قهوه و اسپرسو هم دارند و می‌توانید یک صبحانه‌ی سرپایی خوب و ارزان بخورید.
  • بیشتر مغازه‌های وین دوشنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر و شنبه‌ها تا ۵ بعدازظهر باز هستند و بعضی‌هایشان ممکن است روزهای پنج‌شنبه و جمعه تا حدود ۷:۳۰ شب کار کنند. قانون می‌گوید مغازه‌ها باید یک‌شنبه‌ها کارشان را تعطیل کنند، اما توی بعضی خیابان‌ها ممکن است یکی دو مغازه‌ی باز هم پیدا کنید.
  • با این که تاکسی‌های وین تاکسی‌متر دارند، اما بهتر است قبل از سوار شدن چانه‌هایتان را با راننده بزنید، چون کرایه‌ی مسیرها، مخصوصا مسیرهای فرودگاهی یا حومه‌ای، ثابت نیست.
  • در مسیرهای مخصوص دوچرخه‌سواری راه نروید و هنگام عبور از آن‌ها، مانند خیابان‌ها، احتیاط کنید. حواستان به خط عابر پیاده هم باشد چون، گذشته از خطرناک بودن، اگر در فاصله‌ی کم‌تر از ۲۵ متریِ خط عابر پیاده از مسیری خط‌کشی‌نشده از خیابان عبور کنید، پلیس می‌تواند شما را جریمه کند.