زورق: رفت و آمد در وین

وین سیستم حمل و نقل کامل و یکپارچه‌ای دارد که شاید از بهترین‌ها در اروپا باشد. بلیت‌های سیستم حمل و نقل وین را می‌توانید در قطار، تراموا، اتوبوس و مترو استفاده کنید. برنامه‌ زمانی شبکه‌ی حمل و نقل عمومی وین هم مرتب است و خیلی کم پیش می‌آید که بیش از ١٠ دقیقه معطل رسیدن وسیله‌ای شوید. این شبکه کارش را از ساعت ٥ یا ٦ صبح شروع می‌کند و خطوط اتوبوس (جز اتوبوس‌های شبانه) و تراموا تا ساعت ١١ تا ١٢ شب کار می‌کنند. خطوط مترو هم تا ساعت ١٢:٣٠ یا ١ بامداد فعال هستند.

بلیت و کارت عبور شبکه‌ی حمل و نقل عمومی وین را می‌توانید در ایست‌گاه‌های مترو از دستگاههای خودکار فروش بلیت -که دستورالعمل انگلیسی دارند-، معدود دفاتر فروش بلیتِ این ایستگاهها و همچنین از مغازه‌های فروش دخانیات بخرید. بعد از خرید بلیت و قبل از سوار شدن، باید بلیتتان را وارد دستگاه آبی‌رنگی کنید که در ورودی ایستگاه مترو یا داخل اتوبوس و مترو قرار گرفته است. برای این کار، لبه‌ی بلیتتان را وارد شیار دستگاه کنید تا صدای«دینگ» را بشنوید. برای احترام به شهروندان،‌ خبری از بازرسی بلیت در شبکه‌ی حمل و نقل عمومی نیست، اما اگر بدون بلیت سوار شوید و متوجه شوند، بی برو و برگرد ١٠٠ یورو جریمه‌تان می‌کنند. یادتان باشد که یکشنبهها، استفاده‌ی کودکان زیر ١٤ سال از این شبکه رایگان است. اگر هم می‌خواهید چند روز در وین بمانید و به دیدنی‌های شهر و مراکز خرید بروید، به‌صرفه است که کارت تخفیف شهر وین را بخرید.

قیمت بعضی انواع بلیت‌های شبکه‌ی حمل و نقل عمومی وین به شرح زیر است:
بلیتِ خرید (Einkaufskarte): ٤٠/٥ یورو، اعتبار: روزهای کاری هفته از ٨ صبح تا ٨ شب
بلیت ٧٢ ساعته: ٥٠/١٤یورو، این بلیت تا ٧٢ ساعت بعد از تایید دست‌گاه اعتبار دارد.
بلیت هفتگی (Wochenkarte): ١٥ یورو، اعتبار: از دوشنبه تا یک‌شنبه‌.


متروی زیرزمینی یا یوبان

معمول‌ترین وسیله برای جابه‌جایی در وین خطوط پنج‌گانه‌ی متروی زیرزمینی آن است. قطارهای این خطوط با فاصله‌ی ٢ تا ٧ دقیقه حرکت می‌کنند و بیشتر مراکز دیدنی و مهم شهر را پوشش می‌دهند.

تراموا

خطوط تراموای وین را با یک حرف یا رقم مشخص می‌کنند. وین ٢٧ خط تراموا دارد که برای جابه‌جایی با سرعت کمتر و دیدار از بخش‌های بیشتر شهر عالی است. خط ١ و خط ٢ تراموای وین را برای گردشگرانی طراحی کرده‌اند که دوست‌ دارند با تراموا به دیدنی‌های شهر بروند. خط ١ از «شوِدِن‌پلاتز» به «اُپِر» می‌رود و از منطقه‌ی «پراته‌ـ‌هاپتاله» می‌گذرد. خط ٢ هم از «اپر» به «شوِدِن‌پلاتز» برمی‌گردد، اما از منطقه‌ی «اُتارکینگ» عبور می‌کند.

اتوبوس

خطوط اتوبوس شهر وین را با یک رقم و یک حرف الفبا مشخص می‌کنند. به دلیل گستردگی مترو، شاید کمتر پیش بیاید که از اتوبوس استفاده کنید، اما بد نیست بدانید که بلیت‌های ارزان‌ترِ مخصوص اتوبوس‌های خطوط B را می‌توانید به قیمت یک یورو بخرید. البته بلیت‌های معمولی هم در این خطوط قابل استفاده هستند.

سرویس شبانه

جمعه‌شب‌ها، شنبه‌شب‌ها و شب‌های قبل از همه‌ی تعطیلات رسمی، کل شبکه‌ی متروی زیرزمینی وین در طول شب کار می‌کند. همچنین، شبکه‌ای از خطوط اتوبوس‌های شب‌رو یا «نایت‌لاینر»ها هم در سراسر سال شب‌ها فعالیت می‌کند. برای استفاده از این اتوبوس‌ها می‌توانید از بلیت‌های معمولی استفاده کنید. مسیر بیشتر این اتوبوس‌ها به «کارتنر رینگ» در «اُپر» ختم می‌شود و فاصله‌ی زمانی حرکتشان هم ١٥ تا ٣٠ دقیقه است.

تاکسی

تاکسی را می‌توانید در خیابان یا از کیوسک‌های تاکسی کرایه کنید. کرایه‌ی تاکسی‌ها را بر اساس فاصله محاسبه می‌کنند، اما اگر مایل باشید می‌توانید قبل از سوار شدن با راننده در اینباره توافق کنید. مخصوصا اگر می‌خواهید به فرودگاه یا بیرون شهر بروید، از قبل کرایه را مشخص کنید چون کرایه‌ی تاکسی برای این مسیرها ثابت نیست. علاوه بر این، می‌توانید سه‌چرخه یا درشکه‌ی اسبی هم کرایه کنید که شاید کند باشد، اما بهتان خوش می‌گذرد.

دوچرخه

برای جابجایی در وین از دوچرخه هم می‌توانید استفاده کنید. با نیم ساعت دوچرخه‌سواری می‌توانید به بیشتر دیدنی‌های وین برسید. توی خیلی از خیابان‌ها و پارک‌ها، مسیری برای دوچرخه‌سواری معین کرده‌اند، اما انگار این مسیرها منطق خاصی ندارند، چون گاهی می‌بینیدشان و گاهی نه. تازه گاهی هم با پیاده‌رو یکی می‌شوند. بنابراین، اگر سوار دوچرخه شدید، حواستان را سر چهارراه‌ها و چراغ‌های راهنمایی حسابی جمع کنید. طبق قانون، شما باید در مسیر ویژه‌ی دوچرخه برانید، مگر آن که مسیر بسته باشد که در آن صورت باید از قوانین کلی عبور و مرور پیروی کنید. اگر می‌خواهید دوچرخه‌ای کرایه کنید، می‌توانید با پدال پاور تماس بگیرید. آن‌ها دوچرخه را در هتل خودتان به شما تحویل می‌دهند. البته شاید کرایه‌ی دوچرخه توی «پارک پراته» ارزان‌تر باشد.