زورق: غذاهای وین

سبک آشپزی وین، مثل آشپزی کل اتریش، از سبک آشپزی کشورهایی که در گذشته جزو امپراتوری بوده‌اند تأثیر گرفته است، مخصوصا از سبک پخت و پز در جنوب آلمان. رد قرن‌ها تعامل با اروپای مرکزی و اروپای شرقی را هم هنوز می‌توانید در آشپزخانه‌ی وینی‌ها ببینید. غذاهای وینی خوش‌مزه‌ اما خیلی سنگین هستند، چون گوشت، مخصوصا گوشت گوساله، ماده‌ی اصلی بیشتر آن‌هاست.
اگر گیاه‌خوار نیستید، در وین باید شنیتسل وینی را حتما امتحان کنید. وینی‌های اصیل این شنیتسل را با ورق‌های نازک گوشت گوساله درست می‌کنند، هرچند در بعضی از رستوران‌ها ممکن است از گوشت‌های دیگر استفاده کنند. دیگر پای ثابت بیشتر منوهای رستوران‌های وین، «گولاش» است؛ خوراکی تاس‌کباب‌مانند که در آن گوشت گوساله را با سس پاپریکای تند مزه‌دار می‌کنند. «کنودل» هم یکی از غذاهای اصلی است؛ نوعی پیراشکی که با خمیری از سیب‌زمینی یا آرد درست می‌کنند و با مواد خوراکی ترش یا شیرین آن را پر می‌کنند.

وینی‌ها هم مثل بقیه‌ی اتریشی‌ها میانه‌ی خوبی با دسرها و شیرینی‌ها دارند. اشترودل سیب دسر محبوب وینی‌هاست و راه گریزی از آن ندارید. «پالاچینکن» هم نوعی پن‌کیک نازک و لطیف است که مثل کنودل می‌توانید آن را با مواد شیرینی مثل انواع مربا نوش جان کنید، یا با گوشت. در تابستان که میوه‌های رنگارنگ به بازار می‌آیند، «ماریلن‌کنودل» یا کنودل زردآلو دسر پر مشتریِ بیش‌تر رستوران‌های وین است. در پاییز، فصل کدو تنبل و قارچ‌ها، می‌توانید غذاهایی با آیرش‌وامرل یا همان قارچِ قیفی و سوپ کدو تنبل را در رستوران‌ها پیدا کنید. اوایل نوامبر هم رستوران‌های وین به مناسبت روز سنت مارتین غاز بریان سرو می‌کنند. در روزهای کریسمس هم غذاهایی با انواع ماهی رونق می‌گیرند.

وینی‌ها خیلی به ناهار اهمیت می‌دهند و رستوران‌های وین هم برای ناهار سنگ تمام می‌گذارند. خیلی از رستوران‌ها یک منوی کامل (Miittagsmenü) برای ناهار دارند که شامل سالاد یا سوپ و یک غذای اصلی با قیمتی بسیار مناسب می‌شود. ظهرها معمولا رستوران‌ها خیلی شلوغ هستند. بیش‌تر وینی‌ها صبحانه را در خانه می‌خورند، اما روزهای تعطیل ماجرا فرق می‌کند. مردم برای صبحانه هم به رستوران‌ها می‌آیند و توی خیلی از رستوران‌ها جای خالی پیدا نمی‌کنید، مخصوصا در «ناشمارکت»، بازار اصلی مواد غذایی وین.

در بیشتر رستوران‌های محله‌های توریستی می‌توانید از پیش‌خدمت بخواهید منوی انگلیسی برایتان بیاورد. خیلی از رستوران‌ها غذای روز دارند که نامش را یا روی تخته‌ای بر دیوار می‌نویسند یا در منو. این غذا معمولا بهترین غذای رستوران است، گرچه خیلی وقت‌ها در منوی انگلیسی خبری از آن نیست. بنابراین از پیش‌خدمت درباره‌اش سؤال کنید. رستوران‌های وین معمولا قیمت نان را جدا از غذا حساب می‌کنند، حتی اگر آن را توی سبدی روی میز گذاشته باشند. این‌جا هم انعام دادن، مثل‌ اروپا و آمریکا، وظیفه‌ی مشتری است و مقدار انعام هم حدود ١٠ درصد صورت‌حساب است.
اگر دوست دارید در وین غذاهای کشورهای دیگر را امتحان کنید، بهترین راهش این است که به محله‌های داخل «گورتل» سری بزنید؛ جایی که سال‌ها سبک‌های مختلف آشپزی را به وینی‌ها معرفی کرده و غذاهای ایرانی، چینی، ژاپنی، ایتالیایی، فرانسوی ، آلمانی و صد البته غذاهای اتریشی را در آن پیدا می‌کنید.
ناشمارکت، بازار اصلی مواد غذایی وین، توی همین منطقه است و خیلی از رستوران‌ها را در آن پیدا می‌کنید؛ آنقدر که نمی‌دانید کدامشان را انتخاب کنید. «سامر استیج» در ساحل رود دانوب هم بخش دیگری از این منطقه است که تابستان‌ها رستوران‌ها و غرفه‌های غذایی آن از شلوغ‌ترین جاهای وین هستند. این رستوران‌ها معمولا از ساعت ٥ عصر تا ١ بعد از نیمه‌شب باز هستند و می‌توانید با خط U۴ مترو به این محله بروید.

غذاهای خیابانی

محبوب‌ترین غذای سرپایی وین سوسیس و هات‌داگ است که کیوسک‌هایش را همه‌جای شهر می‌بینید. بعضی وینی‌ها «فرانکفورتر» را ترجیح می‌دهند و خیلی‌های دیگر هم «بوسنا» را که پیاز و ادویه‌ی کاری هم دارد. سوسیس پنیری هم خیلی محبوب است.
در وین، ارزان‌ترین راه تهیه‌ی فست‌فود (و شاید تنها راهی که یک یورو بیشتر خرج ندارد) این است که از یک سوپرمارکت ساندویچ اتریشی بخرید. توی سوپرمارکت‌ها انواع فرآورده‌های گوشتی، پنیر و نان را چیده‌اند و شما می‌توانید با اشاره به موادی که دوستشان دارید مخلفات ساندویچتان را انتخاب کنید یا حداکثر پولی را که می‌خواهید برای ساندویچ بدهید به فروشنده بگویید تا ساندویچ را برایتان آماده کند. تازگی، کیفیت و تمیزی مواد غذایی این سوپرمارکت‌ها معمولا بهتر از کیوسک‌های خیابانی است.

راه دیگر تهیه‌ی غذای ارزان این است که به نان‌فروشی‌های شهر بروید. این مغازه‌ها فرآورده‌های نانی رنگارنگ، از نان دارچینی گرفته تا انواع پیتزا، را با قیمت بسیار مناسب می‌فروشند. بیش‌تر نان‌فروشی‌ها قهوه و اسپرسو هم دارند و در آن‌ها می‌توانید یک صبحانه‌ی سرپایی خوب و ارزان بخورید.
توی وین یک رستوران زنجیره‌ای توریستی ـ خانوادگی به اسم «وینه‌والد» (Wienerwald) هم هست که همه‌جای شهر شعبه دارد و قیمت سوپش بین ٣ تا ٤ یورو و قیمت غذای کاملش هم حدود ١٥ یورست. خوراک جوجه‌ی این رستوران معروف است، اما غذاهای دیگری هم دارد.

رستوران‌ها

فیگْلمولر

وینی‌ها علاقه‌ی عجیبی به این رستوران دارند. این‌جا بزرگ‌ترین، و آن‌طور که خیلی‌ها می‌گویند، بهترین شنیتسل‌های وین را دارد. از آن‌جاهایی است که توریست‌ها هم زیاد سراغش می‌روند و دکوری روستایی دارد. این‌جا قیمت غذای اصلی، بدون نوشیدنی، بین ٥/٦ تا ١٤ یوروست.
ساعت کار: هر روز ١١ صبح تا ١٠:٣٠ بعدازظهر. رستوران در ماه اوت تعطیل است.
تلفن: ٥١٢٦١٧٧
نشانی: منطقه‌ی یک، وول‌تزایله، شماره‌ی ٥. اتوبوس خط ۱A.


ایمِروُل

با این که منوی رستوران هر روز تغییر می‌کند، اما همیشه بهترین غذاهای اتریشی و رد پایی از آشپزی آسیایی و ایتالیایی را در این منو می‌بینید. ایمرول فضایی راحت و خودمانی دارد و تابستان‌ها هم میزهایش را در میدان فرانتزیسکانر می‌چیند. قیمت غذاهای اصلی این رستوران بین ٨ تا ١٥ یورو و قیمت غذاهای منوی ناهار هم بین ٧ تا ٩ یوروست.
ساعت کار: هر روز ظهر تا نیمه‌شب
تلفن: ٥١٣٥٢٨٨
نشانی: منطقه‌ی یک، وایبورگاسه، شماره‌ی ١٧. ایست‌گاه اشتفان‌پلاتز در خطوط U۱ و U۳ مترو.


گرایچن‌بایسل

این‌جا قدیمی‌ترین مهمان‌خانه‌ی وین است که عمرش به سال ١٤٤٧ میلادی برمی‌گردد. گرایچن بایسل زمانی پاتوق بتهوون، شوبرت و برامس بوده و به همین خاطر پای ثابت برنامه‌ی خیلی از توریست‌هاست. همه‌ی غذاهای کلاسیک وینی را در منوی این رستوران پیدا می‌کنید و تابستان‌ها هم می‌توانید در باغ سرسبزش غذا بخورید. قیمت غذاهای اصلی رستوران هم بین ١١ تا ٢٤ یوروست.
ساعت کار: هر روز ١١ صبح تا ١ بعد از نیمه‌شب
تلفن: ٥٣٣١٩٧٧
نشانی: منطقه‌ی یک، فلایشمارکت، شماره‌ی ١١. ایست‌گاه شوِدِن‌پلاتز در خطوط U۱ و U۴ مترو، ایست‌گاه‌های N، ۱، ۲، ۲۱ تراموا.

ترِسنیِوْسکی

ترسنیوسکی شاید بهترین ساندویچ‌فروشی اتریش در ١٠٠ سال گذشته باشد؛ جایی که کافکا هم مشتری ثابتش بود. می‌توانید از ٢١ نوع ماده‌ی غذایی موجود، مثل پاپریکا، ماهی تُن با تخم‌مرغ، سالمون و شاه‌ماهی سوئدی، ماده‌ی دل‌خواهتان را انتخاب کنید تا با نان منتخب خودتان یا بدون نان بخورید یا از ساندویچ‌های آماده‌ی رستوران یکی را انتخاب کنید. این‌جا یکی از ٧ شعبه‌ی ترنسوینسکی در وین است و قیمت ساندویچ‌هایش از ٣ یورو به بالاست.
ساعت کار: دوشنبه تا جمعه٨:٣٠ صبح تا ٧:٣٠ شب، شنبه ها ٩ صبح تا ٥ بعدازظهر
تلفن: ٥١٢٣٢٩١
نشانی: منطقه‌ی یک، دوروتی‌گراسه، شماره‌ی ١. ایست‌گاه اشتفان‌پلاتز در خطوط U۱ و U۳ مترو.


رستوران روزنبرگر مارکت

در این بوفه‌ی وینی انواع پاستا، گوشت‌های پخته، سالاد‌ها، آب‌میوه‌های تازه و دسرها را پیدا می‌کنید. غذاهای این رستوران هم خوب و شکم‌پرکن‌ هستند، هم ارزان. اما یادتان باشد که مخلفاتی مثل نان و کره صورت‌حساب را کمی گران می‌کنند. این‌جا صندلی‌های زیادی هم برای نشستن دارد و قیمت یک وعده غذای کامل دور و بر ١٠ یورو تمام می‌شود.
ساعت کار: ١٠:٣٠ صبح تا ١١ شب.
تلفن: ٥١٢٣٤٥٨
نشانی: منطقه‌ی یک، مِیسِدِرگاسه، شماره‌ی ٢. ایست‌گاه کارلزپلاتز در خط U۱، U۲ و U۴ مترو، خط ۳A اتوبوس، ایست‌گاه‌های D، J، ۱، ۲،۶۱ و ۶۲ تراموا.


سوهو

سوهو غذاخوری معروف منطقه‌ی هافبورگ است که غذاهایی عالی با قیمت مناسب دارد. این‌جا دو منوی روزانه دارد: منوی غذاهای گوشتی و منوی غذاهای گیاهی. بنابراین، اگر از رستوران‌های حلال دور بودید، می‌توانید از منوی گیاهی سوهو استفاده کنید. بیش‌تر غذاهای سوهو اروپایی هستند، اما گاهی یکی دو غذای آسیایی هم در منو می‌بینید. میزهای چوبی ساده و چند تابلوی نقاشی روی دیوار فضایی دل‌نشین در سوهو ساخته‌اند و کارکنانش هم خوش‌خلق هستند. قیمت غذاهای منو بین ٩/٤ تا ٤/٥ یوروست.
ساعت کار: دوشنبه تا جمعه٩:٣٠ صبح تا ٤ بعدازظهر.
تلفن: ٣٠٩٥١٦١-٠٦٧٦
نشانی: منطقه‌ی یک، جوزف‌پلاتز، شماره‌ی ١. ایست‌گاه کارلزپلاتز در خط U۱، U۲ و U۴ مترو، ایست‌گاه‌های D، J، ۱، ۲،۶۲ و ۶۵ تراموا.


ماشو ماشو

ماشو ماشو فضا و غذاهای شرقی دارد. این‌جا بهترین فلافل، حمص و سالادهای خاورمیانه‌ای وین را پیدا می‌کنید. میز و صندلی‌های رستوران زیاد نیستند و بهتر است غذا را با خودتان ببرید. اما ماشو ماشو یک شعبه درنوباگاسه (منطقه‌ی ٧ وین) دارد که با این که از مرکز شهر کمی دور است، اما جای بیش‌تری برای نشستن دارد. یک وعده غذا در ماشو ماشو بین ٣ تا ٨ یورو پایتان در می‌آید.
ساعت کار: یک‌شنبه تا چهارشنبه: ١١:٣٠ صبح تا نیمه‌شب، پنج‌شنبه تا شنبه: ١١:٣٠ صبح تا ٤ بعد از نیمه‌شب.
تلفن: ٥٣٣٢٩٠٤
نشانی: منطقه‌ی یک، رابنشتایگ، شماره‌ی ٨. ایست‌گاه شوِدِن‌پلاتز در خط U۱ و U۴ مترو، ایست‌گاه‌های N، ۱، ۲ و ۲۱ تراموا.


هاله

اینجا رستوران تالار هنر وین است و فضای داخلی جالبی دارد. توریست‌ها و وینی‌ها طرف‌دار انواع پیش‌غذا، پاستا، سالاد و غذاهای آسیایی هاله هستند و تابستان‌ها سخت می‌شود میزی توی هاله پیدا کرد. قیمت منوی ناهار هاله ٧ یوروست و قیمت غذاهای اصلی آن‌ هم از ٧ یورو به بالا.
ساعت کار: ١٠ صبح تا ٢ بعد از نیمه‌شب.
تلفن: ٥٢٣٧٠٠١
نشانی: منطقه‌ی ٧، موزیومس‌پلاتز، شماره‌ی ١. ایست‌گاه موزیومس‌کوارتیه در خط U۲ و ایست‌گاه فولکس‌تئاتر در خط U۲ و U۳ مترو.